The paper explores the theme of emotions within the contemporary scientific debate about the link between "emotional" and "rational" in the field of cognitive science and neuroscience. This debate guides the pedagogy to consider the dimensions and nuances of the complex emotional world, the experience that we live in relationship to ourselves, to the reality and with others. The studies of "interpersonal neurobiology" open the pedagogical reflection to the link between emotional dimension and interpersonal dynamics, to the ability of emotional attunement between educators, teachers and students, to the comprehension of emotions as "inner disposition" to recognize the experiences of others and develop a “feeling in unison” respecting the uniqueness that characterizes us.

Il contributo sviluppa il tema delle emozioni nel dibattito scientifico contemporaneo sul nesso tra "emotivo" e "razionale", tra mente e corpo, in relazione alle scienze cognitive e alle prospettive aperte dalle neuroscienze. Da tale dibattito la riflessione pedagogica può attingere interessanti annotazioni a riguardo delle dimensioni e sfumature del complesso mondo emozionale, dell’esperienza che viviamo in rapporto a noi stessi, alla realtà e nella relazione con gli altri. Gli studi della "neurobiologia interpersonale" aprono alla considerazione del nesso tra dimensione emotiva della persona e dinamiche interpersonali, alla capacità di sintonizzazione emotiva tra educatori, insegnanti e studenti, alla comprensione delle emozioni come "disposizione interiore" per sapere riconoscere i vissuti dell’altro, in vista di un successivo, e pur sempre difficile, “sentire all’unisono” nel rispetto della singolarità che ci caratterizza.

Musaio, M., Emozioni e relazione educativa: muovere dall'interno di sé per comprendere l'altro da sé, <<PEDAGOGIA E VITA>>, 2014; 72 (72): 105-123 [http://hdl.handle.net/10807/62330]

Emozioni e relazione educativa: muovere dall'interno di sé per comprendere l'altro da sé

Musaio, Marisa
2014

Abstract

The paper explores the theme of emotions within the contemporary scientific debate about the link between "emotional" and "rational" in the field of cognitive science and neuroscience. This debate guides the pedagogy to consider the dimensions and nuances of the complex emotional world, the experience that we live in relationship to ourselves, to the reality and with others. The studies of "interpersonal neurobiology" open the pedagogical reflection to the link between emotional dimension and interpersonal dynamics, to the ability of emotional attunement between educators, teachers and students, to the comprehension of emotions as "inner disposition" to recognize the experiences of others and develop a “feeling in unison” respecting the uniqueness that characterizes us.
2014
Italiano
Musaio, M., Emozioni e relazione educativa: muovere dall'interno di sé per comprendere l'altro da sé, <<PEDAGOGIA E VITA>>, 2014; 72 (72): 105-123 [http://hdl.handle.net/10807/62330]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/62330
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact