The author has examined the results of two qualitative researches carried out in two marginal contexts: poverty and jail. The body and self-care issues, although aren’t the main focus of the surveys, have emerged strongly, revealing a collective imagination with standardized aesthetic and stabilise power. Thinness, youth, dress fashionably, the clever use of make up and beauty treatments are the most coveted consumer consumption and, at the same time, in conflict with the economical and existential difficulties of almost all interviewed. However, they are also perceived as important skills for social inclusion, in contrast to the “normal free world” where are used as tools of distinction and differentiation. The women interviewed do not want to be more beautiful than other women but they want to be beautiful just like the others for achieving a normality, very often denied by their difficult living conditions.

L’autore ha esaminato i risultati di alcune ricerche qualitative svolte in due contesti marginali: la povertà e il carcere. Il tema del corpo e della cura del sé, pur non essendo il focus principale delle rilevazioni, è emerso in maniera molto forte, rivelando un immaginario estetico standardizzato ma con una potente valenza stabilizzante. La magrezza, la giovinezza, il vestirsi alla moda, l’uso sapiente di trucchi e di cure estetiche sono i consumi più desiderati e, nello stesso tempo, maggiormente in conflitto con le forti difficoltà esistenziali ed economiche di quasi tutte le intervistate. Tuttavia sono anche vissuti come preziose occasioni d’inclusione sociale, in controtendenza rispetto al mondo dei liberi dove, al contrario, sono utilizzati come strumenti di distinzione e differenziazione. Non si vuole essere più belle delle altre donne ma, semmai, essere belle proprio come le altre, alla conquista di una normalità, a volte negata dalle difficili condizioni abitative, lavorative, familiari e sociali.

Lunghi, C., I consumi di bellezza tra normalizzazione e marginalità, <<SOCIOLOGIA DEL LAVORO>>, 2013; 2013 (132): 181-191 [http://hdl.handle.net/10807/57292]

I consumi di bellezza tra normalizzazione e marginalità

Lunghi, Carla
2013

Abstract

The author has examined the results of two qualitative researches carried out in two marginal contexts: poverty and jail. The body and self-care issues, although aren’t the main focus of the surveys, have emerged strongly, revealing a collective imagination with standardized aesthetic and stabilise power. Thinness, youth, dress fashionably, the clever use of make up and beauty treatments are the most coveted consumer consumption and, at the same time, in conflict with the economical and existential difficulties of almost all interviewed. However, they are also perceived as important skills for social inclusion, in contrast to the “normal free world” where are used as tools of distinction and differentiation. The women interviewed do not want to be more beautiful than other women but they want to be beautiful just like the others for achieving a normality, very often denied by their difficult living conditions.
2013
Italiano
Lunghi, C., I consumi di bellezza tra normalizzazione e marginalità, <<SOCIOLOGIA DEL LAVORO>>, 2013; 2013 (132): 181-191 [http://hdl.handle.net/10807/57292]
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