This study was aimed to investigate the victimization in bullying situations as related to different context dimensions. Two forms of victimization have been examined: the victimi-zation as actual situation and to blame the victim, as a more subtle and less explicit form of victimization. These two forms of victimization have been explored as potentially related to variables of the objective context, i.e, the geographic area (Nuoro vs. Milano), and with regards to the peer-relationships and to the peer-group morality. Participants were 379 ele-mentary and middle school students. The victimization was associated to the status among peers differently in the two geographic areas, whereas to blame the victim was associated, at the group level, to the geographic area, to the sense of community with regards to the school, and to the the Rejection of school.

Lo studio ha indagato la vittimizzazione in situazioni di bullismo in rapporto a fattori di contesto diversi, considerando la vittimizzazione oggettivamente subita e la colpevolizzazione della vittima da parte dei compagni, come forma più sottile di vittimizzazione. Queste due dimensioni sono state esplorate in rapporto a variabili di contesto oggettive, l’area geografica (Nuoro vs. Milano), e connesse alle relazioni tra compagni e alla moralità del gruppo dei pari. Lo studio ha interessato 379 alunni di scuola primaria e secondaria di primo grado. La vittimizzazione oggettivamente subita è risultata associata allo status dello studente tra i compagni, con differenze nelle due aree geografiche, mentre la colpevolizzazione della vittima a livello di gruppo era connessa all’area geografica, al senso di comunità riferito alla scuola e al rifiuto della scuola.

Leoni, M., Caravita, S. C. S., Vittimizzazione in situazioni di bullismo e colpevolizzazione della vittima in rapporto a dimensioni di contesto: uno studio in due città, <<MALTRATTAMENTO E ABUSO ALL'INFANZIA>>, 2014; 16 (1): 77-99. [doi:10.3280/MAL2014-001005] [http://hdl.handle.net/10807/56870]

Vittimizzazione in situazioni di bullismo e colpevolizzazione della vittima in rapporto a dimensioni di contesto: uno studio in due città

Caravita, Simona Carla Silvia
2014

Abstract

This study was aimed to investigate the victimization in bullying situations as related to different context dimensions. Two forms of victimization have been examined: the victimi-zation as actual situation and to blame the victim, as a more subtle and less explicit form of victimization. These two forms of victimization have been explored as potentially related to variables of the objective context, i.e, the geographic area (Nuoro vs. Milano), and with regards to the peer-relationships and to the peer-group morality. Participants were 379 ele-mentary and middle school students. The victimization was associated to the status among peers differently in the two geographic areas, whereas to blame the victim was associated, at the group level, to the geographic area, to the sense of community with regards to the school, and to the the Rejection of school.
2014
Italiano
Leoni, M., Caravita, S. C. S., Vittimizzazione in situazioni di bullismo e colpevolizzazione della vittima in rapporto a dimensioni di contesto: uno studio in due città, <<MALTRATTAMENTO E ABUSO ALL'INFANZIA>>, 2014; 16 (1): 77-99. [doi:10.3280/MAL2014-001005] [http://hdl.handle.net/10807/56870]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/56870
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus 8
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact