R. Audi and J. Habermas share, despite their mutual differences, the goal of rethinking the relationship between public discourse and religious inspirations in a new way, with the aim of overcoming the inadequacy of traditional liberal schemes. Both focus on the issue at stake from the point of view of a possible ethics of citizenship and find a key point in the epistemological position of religious discourse inside the public sphere. Audi’s proposal effectively offers normative boundaries to a public ethics of political arguments of religious nature, within a liberal but fairly inclusive perspective. Habermas’ reflection looks more persuasive at the level of premises, as it radically questions the epistemological issue behind public discourse in liberal democracies.

R. Audi e J. Habermas, nonostante le reciproche differenze, condividono l'obiettivo di ripensare il rapporto fra discorso pubblico e appartenenze religiose, allo scopo di superare le inadeguatezze dello schema liberale tradizionale. Entrambi si occupano del tema dal punto di vista di una possibile etica della cittadinanza e ritengono sia cruciale la posizione epistemica che il discorso religioso occupa nella sfera pubblica. La proposta di Audi articola i confini normativi di un'etica pubblica degli argomenti politici di natura religiosa, in una prospettiva liberale ma moderatamente inclusiva. La riflessione di Habermas sembra più persuasiva nelle sue premesse, in quanto mette radicalmente in questione le condizioni epistemologiche del discorso pubblico nelle democrazie liberali.

Monti, P., Forme del discorso fra religione e sfera pubblica. R. Audi e J. Habermas sul rapporto fra religione e politica, <<PARADIGMI>>, 2009; XXVII (2): 157-168 [http://hdl.handle.net/10807/56142]

Forme del discorso fra religione e sfera pubblica. R. Audi e J. Habermas sul rapporto fra religione e politica

Monti, Paolo
2009

Abstract

R. Audi and J. Habermas share, despite their mutual differences, the goal of rethinking the relationship between public discourse and religious inspirations in a new way, with the aim of overcoming the inadequacy of traditional liberal schemes. Both focus on the issue at stake from the point of view of a possible ethics of citizenship and find a key point in the epistemological position of religious discourse inside the public sphere. Audi’s proposal effectively offers normative boundaries to a public ethics of political arguments of religious nature, within a liberal but fairly inclusive perspective. Habermas’ reflection looks more persuasive at the level of premises, as it radically questions the epistemological issue behind public discourse in liberal democracies.
2009
Italiano
Monti, P., Forme del discorso fra religione e sfera pubblica. R. Audi e J. Habermas sul rapporto fra religione e politica, <<PARADIGMI>>, 2009; XXVII (2): 157-168 [http://hdl.handle.net/10807/56142]
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