The article focuses on the way fashion brands promote themselves and on the relevance of fashion advertising in contemporary culture. From the beginning of prêt-à-porter in the late seventies, fashion brands advertisements have contributed to a renewed sense of the importance of beauty in everyday life. The article stresses this positive effect, but also considers some negative influences of the fashion imagery: for example, the female body is too often represented as objectified, and promoting an unrealistically thin ideal of body is still too common, with serious implications for women's self-esteem.
L'articolo affronta la comunicazione di moda sottolineandone la rilevanza nell'ambito del sistema dei media. Mettendo in luce le caratteristiche che la promozione dei marchi di prêt-à-porter ha acquisito a partire dalla fine degli anni Settanta, il contributo si sofferma su alcune problematiche di rilevanza etica e antropologica: accanto al ruolo che la moda ha avuto nella divulgazione di una cultura del bello, sono considerati alcuni aspetti critici, come per esempio l'oggettificazione del corpo femminile e l'inflazione di un immaginario patemizzato difficilmente conciliabile con il valore della maternità.
Braga, P., Fumagalli, A., La comunicazione di moda, <<STUDI CATTOLICI>>, 2011; 2011 (Maggio): 346-352 [http://hdl.handle.net/10807/5380]
La comunicazione di moda
Braga, Paolo;Fumagalli, Armando
2011
Abstract
The article focuses on the way fashion brands promote themselves and on the relevance of fashion advertising in contemporary culture. From the beginning of prêt-à-porter in the late seventies, fashion brands advertisements have contributed to a renewed sense of the importance of beauty in everyday life. The article stresses this positive effect, but also considers some negative influences of the fashion imagery: for example, the female body is too often represented as objectified, and promoting an unrealistically thin ideal of body is still too common, with serious implications for women's self-esteem.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.