In application of the Italian Law 30/2003, since s.y. 2003/04, parents can opt to enroll their children in the first year of nursery and primary school in accordance with more flexible age requirements, allowing children whose third/sixth birthday falls on or before April the 30th of the given year (previously, the cut-off date was 31st December). In addition to this reform, since 2006 nursery schools have introduced so-called “spring classes” for children aged two. All these innovations increase the heterogeneity within the classroom, along with an increase in parental choice and freedom. Hence, if the number of early enterers is to increase, a new relationship between childhood, school, and social times will inevitably take place. With the intermediation of parental choice, traditional time-markers are losing their importance, and children’s development process will be less standardized than in the past. The essay offers a picture of the “de-standardization” of schooling in Italy as it stands today, by assuming it to be the end result of a long-term transition (from a centralistic vision to a more autonomist conception), which has provoked a rupture in the principle of uniformity as applied to the educational system, and it still fosters a more personalized and privatized view of children’s education. The main effects of early school entrance on Italian schools are outlined (in terms of enrolment rates at a regional level using data from the Miur – Ministry of Education) and used to analyze how different stakeholders are carrying out the reform: the positions of those in favour (parents and principals) are compared to against the reform (teachers and education specialists) with the help of qualitative data (also by Miur). Going beyond the opposition between contrasting social interests, it is worth questioning which sort of cultural change is likely to occur if children can be considered ready to go to school independently of age; and who has the task/right to decide on their school readiness and to assess the consequences of an early school experience. In conclusion, the essay aims to sketch a child-centered point of view, over and beyond the defensiveness of adults’ fears and projections.

Con l’applicazione della Legge italiana di riforma della scuola dell’infanzia e del primo ciclo dell’istruzione n.30 del 2003 vi è la possibilità di iscrivere al primo anno della scuola dell’infanzia e al primo anno della scuola primaria i bambini e le bambine che compiono i tre/sei anni non più entro il 31/12 ma entro il 30 aprile dell’anno di riferimento. La stessa legge prevede inoltre che siano tenuti all’iscrizione alla primaria i bambini che abbiano compiuto i sei anni entro il 31 agosto, lasciando quindi ai genitori la decisione relativa a un eventuale posticipo o anticipo scolastico. Ciò comporta una maggiore eterogeneità di situazioni personali in classe, che viene ulteriormente accresciuta con la costituzione delle “sezioni primavera” (Legge 296/2006) nelle scuole dell’infanzia. In sostanza lo Stato ha liberalizzato i tempi di accesso alla formazione dei bambini, introducendo un’importante innovazione di sistema che ha risvolti organizzativi, pedagogici, psicologici ma anche, anzi soprattutto, sociologici: infatti con la crescita del numero di bambini anticipatari si fa avanti un nuovo modo di pensare al rapporto tra infanzia, scuola e tempi sociali. Con la mediazione del contesto famigliare, vengono meno da quei marcatori socio-temporali che in passato standardizzavano il processo di sviluppo e incanalavano le scelte degli adulti. Attraverso le chiavi interpretative della sociologia dell’educazione e dell’infanzia, in questo contributo mi propongo di descrivere lo scenario attuale di “de-standardizzazione” dell’esperienza scolastica, inteso come esito di un processo di rottura dell’uniformità educativa (dalla visione centralizzata all’autonomia scolastica) che ha radici lontane e che, nel corso degli ultimi anni, ha subito diverse spinte in avanti nella direzione di una sempre maggiore personalizzazione e privatizzazione. Dopo una panoramica storico-sociologica sulla visione uniformante del sistema dell’istruzione (di cui si chiariscono valori di fondo, meccanismi funzionali e si mette a fuoco l’importanza del “tempi di scuola” come forme di controllo sociale), e sulle spinte verso la destrutturazione (da parte delle famiglie, degli enti locali, dei “venti di riforma” istituzionale, ecc.) che hanno attraversato il sistema scolastico italiano, si passa a ricostruire l’impatto che la riforma sull’anticipo/posticipo ha avuto nelle scuole che l’hanno adottata. Si cercherà di inquadrare la consistenza attuale del fenomeno (dati Miur per regione) per capire come agiscono gli stakeholder in tale scenario, grazie a dati qualitativi forniti dallo stesso Miur. Ma oltre la contrapposizione tra i favorevoli (in genere i genitori e i dirigenti) e i contrari (gli insegnanti), c’è da chiedersi cosa comporti il fatto di riconoscere ai bambini, indipendentemente dall’età anagrafica, la maturità per affrontare il compito didattico,e soprattutto chi la può riconoscere, come si valutano le conseguenze di questa nuova esperienza. Quindi il saggio si propone di delineare un punto di vista del bambino sull’anticipare l’ingresso a scuola rispetto alla soglia stabilita come standard, e capire se l’anticipo scolastico può essere considerato come l’affermazione di un fatto originale, il farsi di una cultura dei bambini nell’accesso ai percorsi di sviluppo, in definitiva se prelude a una nuova forma di agency infantile.

Colombo, M., Childhood, School and Social Times: the case of Early School Enterers in Italy, <<RIVISTA DI STUDI FAMILIARI>>, 2013; 18 (1): 23-44 [http://hdl.handle.net/10807/51832]

Childhood, School and Social Times: the case of Early School Enterers in Italy

Colombo, Maddalena
2013

Abstract

In application of the Italian Law 30/2003, since s.y. 2003/04, parents can opt to enroll their children in the first year of nursery and primary school in accordance with more flexible age requirements, allowing children whose third/sixth birthday falls on or before April the 30th of the given year (previously, the cut-off date was 31st December). In addition to this reform, since 2006 nursery schools have introduced so-called “spring classes” for children aged two. All these innovations increase the heterogeneity within the classroom, along with an increase in parental choice and freedom. Hence, if the number of early enterers is to increase, a new relationship between childhood, school, and social times will inevitably take place. With the intermediation of parental choice, traditional time-markers are losing their importance, and children’s development process will be less standardized than in the past. The essay offers a picture of the “de-standardization” of schooling in Italy as it stands today, by assuming it to be the end result of a long-term transition (from a centralistic vision to a more autonomist conception), which has provoked a rupture in the principle of uniformity as applied to the educational system, and it still fosters a more personalized and privatized view of children’s education. The main effects of early school entrance on Italian schools are outlined (in terms of enrolment rates at a regional level using data from the Miur – Ministry of Education) and used to analyze how different stakeholders are carrying out the reform: the positions of those in favour (parents and principals) are compared to against the reform (teachers and education specialists) with the help of qualitative data (also by Miur). Going beyond the opposition between contrasting social interests, it is worth questioning which sort of cultural change is likely to occur if children can be considered ready to go to school independently of age; and who has the task/right to decide on their school readiness and to assess the consequences of an early school experience. In conclusion, the essay aims to sketch a child-centered point of view, over and beyond the defensiveness of adults’ fears and projections.
2013
Inglese
Colombo, M., Childhood, School and Social Times: the case of Early School Enterers in Italy, <<RIVISTA DI STUDI FAMILIARI>>, 2013; 18 (1): 23-44 [http://hdl.handle.net/10807/51832]
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