TED, which wasdeveloped in France at the beginning of the '70s, has gained wide international recognitionover the last few decades as an emotional - affective based therapy, which hinges on the clinical training of those who useit and those who are involved as teachers, parents nd therapist. The basic theory is that an autistic child, resistant to innovation and change, can be stimulated at the perceptive, cognitive and sensory - motor level, in order toactivate his or her natural curiosity through special exercises, activities and games. To pursue this goal the professional must operate following three behavioural criteria: calm, willingness and reciprocity. Teamwork allows for information exchange and comparisons on child's progress and/or difficulties.

La TED nata in Francia agli inizi degli anni Settanta, ha ottenuto in pochi decenni un ampio riconoscimento internazionale come terapia ad impronta affettivo emotiva, che fa leva sulla formazione clinica di chi la utilizza e di chi ne è coinvolto in qualità di insegnante, genitore e educatore. L'ipotesi di base è che il bambino con disturbi dello spettro autistico, resistente alle novità ed ai cambiamenti, possa essere stimolato a livello percettivo, cognitivo e senso -motorio, in modo da attivare la sua naturale curiosità attraverso specifici esercizi, attività e giochi. per perseguire questo scopo l'operatore deve lavorare adottando tre criteri comportamentali: tranquillità, disponibilità e reciprocità. Il lavoro di équipe permette lo scambio di informazioni e il confronto sui progressi e/o difficoltà del bambino.

Cairo, M. T., Cucinelli, P. S., Autismo e interventi abilitativi e riabilitativi. la Terapia di Scambio e di Sviluppo (Thèrapie d'Echange e de Dèvelopment/TED), <<L'INTEGRAZIONE SCOLASTICA E SOCIALE>>, 2013; 2013 (12/3): 236-253 [http://hdl.handle.net/10807/51439]

Autismo e interventi abilitativi e riabilitativi. la Terapia di Scambio e di Sviluppo (Thèrapie d'Echange e de Dèvelopment/TED)

Cairo, Maria Teresa;Cucinelli, Piervito Stefano
2013

Abstract

TED, which wasdeveloped in France at the beginning of the '70s, has gained wide international recognitionover the last few decades as an emotional - affective based therapy, which hinges on the clinical training of those who useit and those who are involved as teachers, parents nd therapist. The basic theory is that an autistic child, resistant to innovation and change, can be stimulated at the perceptive, cognitive and sensory - motor level, in order toactivate his or her natural curiosity through special exercises, activities and games. To pursue this goal the professional must operate following three behavioural criteria: calm, willingness and reciprocity. Teamwork allows for information exchange and comparisons on child's progress and/or difficulties.
2013
Italiano
Cairo, M. T., Cucinelli, P. S., Autismo e interventi abilitativi e riabilitativi. la Terapia di Scambio e di Sviluppo (Thèrapie d'Echange e de Dèvelopment/TED), <<L'INTEGRAZIONE SCOLASTICA E SOCIALE>>, 2013; 2013 (12/3): 236-253 [http://hdl.handle.net/10807/51439]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/51439
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact