The analysis of syllabuses to be used by primary school teachers has allowed a survey concerning the beginning of the process about how physical education, which became compulsory subject in Italian schools due to a Law passed in 1878, has been shaped as a real school subject. Such a new kind of sources has revealed the outstanding contribution given by Emilio Baumann to the building of an educational school background of physical education. The originality of the theoretical suggestions he made out in Bologna between 1870s and 1880s joining his experience as a teacher with his studies as a doctor, did not fade out after being charged director of «Regia Scuola Normale di Ginnastica» [Royal School of Gymnastics] in Rome: on the contrary Baumann’s observations introduced in teachers’ books, offered physical education new opportunities to reinforce its own epistemological roots founded on pedagogical and scientific knowledge and to point out his own methodology with more coherent accuracy.

L’analisi della manualistica ad uso dei maestri elementari ha consentito di indagare gli inizi del processo attraverso il quale la ginnastica, divenuta materia obbligatoria nelle scuole italiane grazie alla legge del 1878, è andata costituendosi come disciplina scolastica. L’utilizzo di questa nuova tipologia di fonti ha messo in luce l’importante contributo fornito da Emilio Baumann alla costruzione della cultura scolastica a proposito dell’educazione fisica. L’originalità delle sue proposte teoriche, elaborate a Bologna a cavallo tra gli anni Settanta e Ottanta dell’Ottocento e fondate sulla sua esperienza educativa e sui suoi studi medici, non si esaurì dopo che egli fu nominato, nel 1884, direttore della Regia Scuola Normale di Ginnastica di Roma: al contrario, le sue riflessioni, trasferite nei testi riservati ai docenti, offrirono alla ginnastica nuove opportunità per rafforzare i propri fondamenti epistemologici, ancorati a conoscenze scientifiche e pedagogiche, e per delineare con una più coerente accuratezza la propria metodologia.

Alfieri, P., «A qual fine vero e proprio debba rispondere la ginnastica nelle scuole». Emilio Baumann e la manualistica ad uso dei maestri elementari all’indomani della legge De Sanctis, <<HISTORY OF EDUCATION & CHILDREN'S LITERATURE>>, 2013; VIII (Dicembre): 195-220 [http://hdl.handle.net/10807/51204]

«A qual fine vero e proprio debba rispondere la ginnastica nelle scuole». Emilio Baumann e la manualistica ad uso dei maestri elementari all’indomani della legge De Sanctis

Alfieri, Paolo
2013

Abstract

The analysis of syllabuses to be used by primary school teachers has allowed a survey concerning the beginning of the process about how physical education, which became compulsory subject in Italian schools due to a Law passed in 1878, has been shaped as a real school subject. Such a new kind of sources has revealed the outstanding contribution given by Emilio Baumann to the building of an educational school background of physical education. The originality of the theoretical suggestions he made out in Bologna between 1870s and 1880s joining his experience as a teacher with his studies as a doctor, did not fade out after being charged director of «Regia Scuola Normale di Ginnastica» [Royal School of Gymnastics] in Rome: on the contrary Baumann’s observations introduced in teachers’ books, offered physical education new opportunities to reinforce its own epistemological roots founded on pedagogical and scientific knowledge and to point out his own methodology with more coherent accuracy.
2013
Italiano
Alfieri, P., «A qual fine vero e proprio debba rispondere la ginnastica nelle scuole». Emilio Baumann e la manualistica ad uso dei maestri elementari all’indomani della legge De Sanctis, <<HISTORY OF EDUCATION & CHILDREN'S LITERATURE>>, 2013; VIII (Dicembre): 195-220 [http://hdl.handle.net/10807/51204]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/51204
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus 4
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? 2
social impact