The study explores the relations between family dimensions, the usual exposure to violent television stimuli, bullying behavior and victimization. In particular, the television violence has been examined as a possible moderator or mediator of the associations between family dimensions (Olson, 1993), the quality of the parent-child communication, and the bully, victim, and bully-victim roles. Participants were 433 youngsters, aged 10-14 (51.96% boys). A peer-rating scale and self-report questionnaires assessed bullying behavior, the victimization, the family dimensions, and the quality of the parent-child communication. Three television programs usually watched by participants were valued in order to assess the mean level of violence (Eron, 1982). The bully role was associated to the television violence for children with families low in cohesion and high in the adaptability. The television violence and the quality of the father-child communication interacted in predicting a higher probability to be a victim, rather than to be non-involved in bullying. Overall, the relations between the exposure to violent television and involvement in bullying seem to be adequately explored only when the family dimensions are taken into account.

Lo studio indaga le relazioni tra funzionamento familiare, esposizione abituale al contenuto violento dei programmi televisivi, bullismo e vittimizzazione. In particolare, l’esposizione alla violenza televisiva è stata esaminata come possibile moderatore o mediatore delle associazioni tra funzionamento familiare (Olson, 1993) e qualità della comunicazione figlio-genitori e i ruoli di bullo, vittima e bullo-vittima. Hanno partecipato allo studio 433 ragazzi di 10-14 anni (51.96% maschi), che hanno risposto a una Peer-rating scale e a strumenti self-report per rilevare il bullismo, la vittimizzazione, il funzionamento familiare e la comunicazione figlio-genitori. Tre trasmissioni seguite abitualmente da ciascun partecipante sono state valutate per misurarne il livello di violenza (Eron, 1982). Il ruolo di bullo è risultato associato alla violenza esperita in televisione nelle famiglie con bassi livelli di coesione e alti di adattabilità, mentre il ruolo di vittima era connesso all’interazione tra violenza televisiva e qualità della comunicazione con il padre. Nel complesso la relazione tra violenza fruita nei media e coinvolgimento nel bullismo sembra poter essere adeguatamente esaminata solo adottando un modello integrato che tenga in considerazione le dimensioni familiari.

Caravita, S. C. S., Miragoli, S., Coinvolgimento nel bullismo, fruizione di stimoli televisivi violenti e funzionamento familiare, <<GIORNALE ITALIANO DI PSICOLOGIA>>, 2013; 40 (2): 331-350. [doi:10.1421/74559] [http://hdl.handle.net/10807/50174]

Coinvolgimento nel bullismo, fruizione di stimoli televisivi violenti e funzionamento familiare

Caravita, Simona Carla Silvia;Miragoli, Sarah
2013

Abstract

The study explores the relations between family dimensions, the usual exposure to violent television stimuli, bullying behavior and victimization. In particular, the television violence has been examined as a possible moderator or mediator of the associations between family dimensions (Olson, 1993), the quality of the parent-child communication, and the bully, victim, and bully-victim roles. Participants were 433 youngsters, aged 10-14 (51.96% boys). A peer-rating scale and self-report questionnaires assessed bullying behavior, the victimization, the family dimensions, and the quality of the parent-child communication. Three television programs usually watched by participants were valued in order to assess the mean level of violence (Eron, 1982). The bully role was associated to the television violence for children with families low in cohesion and high in the adaptability. The television violence and the quality of the father-child communication interacted in predicting a higher probability to be a victim, rather than to be non-involved in bullying. Overall, the relations between the exposure to violent television and involvement in bullying seem to be adequately explored only when the family dimensions are taken into account.
2013
Italiano
Caravita, S. C. S., Miragoli, S., Coinvolgimento nel bullismo, fruizione di stimoli televisivi violenti e funzionamento familiare, <<GIORNALE ITALIANO DI PSICOLOGIA>>, 2013; 40 (2): 331-350. [doi:10.1421/74559] [http://hdl.handle.net/10807/50174]
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