This paper intends to discuss the concept of relation, central aspect for all those involved in psychotherapy and in particular for those who recognize the systemic-relational approaches. The definition of the concept is given from two different points of view, mutually complementary. The “mathematical” point of view (of the term “relationship”) is in fact confronted with a definition that relies on the power of metaphors. The third part of the article is ad exemplification of the value of well-constructed metaphors, through the analysis of the educational relationship. This example is also a case of “reframing”, a psychological technique aimed to the reorganization of the world of meanings and emotions experienced by the patients.
Il presente contributo intende discutere il concetto di relazione, aspetto centrale per tutti coloro che si occupano di psicoterapia ed in particolare per chi si riconosce negli approcci sistemico- relazionali. La definizione del concetto è proposta a partire da due diversi punti di vista, tra loro complementari. La lettura “matematica” del termine “relazione” è infatti confrontata con una definizione che si appoggia al potere delle metafore. Nella terza parte dell’articolo, viene esemplificato il valore delle metafore ben costruite, attraverso l’analisi della relazione educativa. Tale esempio costituisce anche un caso di “reframing”, tecnica cruciale per la riorganizzazione del mondo dei significati dei pazienti e delle emozioni da loro vissute.
Sbattella, F., Reframing, metafore e relazioni, <<CAMBIA-MENTI>>, 2012; (2): 5-16 [http://hdl.handle.net/10807/49330]
Reframing, metafore e relazioni
Sbattella, Fabio
2012
Abstract
This paper intends to discuss the concept of relation, central aspect for all those involved in psychotherapy and in particular for those who recognize the systemic-relational approaches. The definition of the concept is given from two different points of view, mutually complementary. The “mathematical” point of view (of the term “relationship”) is in fact confronted with a definition that relies on the power of metaphors. The third part of the article is ad exemplification of the value of well-constructed metaphors, through the analysis of the educational relationship. This example is also a case of “reframing”, a psychological technique aimed to the reorganization of the world of meanings and emotions experienced by the patients.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
IDIPSI_VOLUME 2_2012.pdf
accesso aperto
Descrizione: Numero 2/2012 della rivista con articolo citato
Dimensione
1.32 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.32 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.