The essay draws on the results of the ORIM-Lombardy survey carried out in 2010/11 with a structured questionnaire to a sample of pre-adolescents in multiracial classrooms at the lower secondary scholl (aged 11-14). The teens' viewpoint is taken into consideration for analysing correlations between: a) horizontal relationships (inside and ouside school); b) peer conflicts within inter-ethnic dynamics; 3) the "migrant tolerance Index", with the aim to test the hypothesis that despite the "challenging" school contexts, as in multi-ethnic classrooms, it can develop as well a positive attitude of "cosmopolitanism" among preadolescents
Il saggio prende spunto dall’indagine svolta dall’Orim – Regione Lombardia con un questionario strutturato su un campione di 1040 studenti di scuola secondaria di 1 grado inseriti in classi con più del 30% di alunni stranieri. Si prende in considerazione il punto di vista del preadolescente, analizzando le correlazioni esistenti tra: a) relazioni orizzontali (dentro e fuori dalla classe), b) tensioni inter-etniche presenti nella quotidianità scolastica; c) indice di tolleranza verso l’immigrato e la diversità sociale, per verificare l’ipotesi che nelle relazioni fra i ragazzi - anche in situazioni scolastiche considerate “a rischio” - si stia spontaneamente sviluppando un’attitudine interculturale che sovrasta in termini quantitativi le (pur presenti) dinamiche di distanza sociale e di intolleranza.
Colombo, M., “La mia classe e’ un mondo aperto”. il punto di vista dei preadolescenti nelle scuole multietniche, <<MINORI GIUSTIZIA>>, 2013; (3): 73-81 [http://hdl.handle.net/10807/48300]
“La mia classe e’ un mondo aperto”. il punto di vista dei preadolescenti nelle scuole multietniche
Colombo, Maddalena
2013
Abstract
The essay draws on the results of the ORIM-Lombardy survey carried out in 2010/11 with a structured questionnaire to a sample of pre-adolescents in multiracial classrooms at the lower secondary scholl (aged 11-14). The teens' viewpoint is taken into consideration for analysing correlations between: a) horizontal relationships (inside and ouside school); b) peer conflicts within inter-ethnic dynamics; 3) the "migrant tolerance Index", with the aim to test the hypothesis that despite the "challenging" school contexts, as in multi-ethnic classrooms, it can develop as well a positive attitude of "cosmopolitanism" among preadolescentsI documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.