The paper aims at analyzing the evolution of linguistic registers in the theatre of Saint-Georges de Bouhélier, between the end of the 19th century and the 1920s’. The corpus includes ten theatre plays, organized in three cycles: the naturist cycle - La Tragédie du nouveau Christ, Le Roi sans couronne, La Tragédie royale and Les Esclaves -, the modern cycle - Le Carnaval des enfants, La Féerie amoureuse, La Vie d’une femme and Les Flambeaux de la noce -, and the historical one - Œdipe, roi de Thèbes and La célèbre histoire. The paper shows how at the beginning Saint-Georges de Bouhélier employs the diastratic variation, later abandoning it in favor of the diaphasic one.
In questo articolo intendiamo studiare l’evoluzione dei registri linguistici nel teatro di Saint-Georges de Bouhélier tra la fine del XIX secolo e gli anni ’20. Il corpus è costituito da dieci opere teatrali che suddividiamo in tre cicli: il ciclo naturista - La Tragédie du nouveau Christ, Le Roi sans couronne, La Tragédie royale e Les Esclaves - , il ciclo moderno – Le Carnaval des enfants, La Féerie amoureuse, La Vie d’une femme e Les Flambeaux de la noce - e quello storico - Œdipe, roi de Thèbes e La célèbre histoire -. Inizialmente Bouhélier sfrutta la variazione diastratica che abbandonerà gradualmente a vantaggio di quella diafasica.
Pedrazzini, M., Les registres dans le théâtre de Saint-Georges de Bouhélier de la fin du XIXe siècle aux années 1920, Comunicazione, in I registri linguistici come strategia comunicativa e come struttura letteraria, (Milano, 06-08 November 2008), DSU Milano, Milano 2010: 73-92 [http://hdl.handle.net/10807/4782]
Les registres dans le théâtre de Saint-Georges de Bouhélier de la fin du XIXe siècle aux années 1920
Pedrazzini, Mariacristina
2010
Abstract
The paper aims at analyzing the evolution of linguistic registers in the theatre of Saint-Georges de Bouhélier, between the end of the 19th century and the 1920s’. The corpus includes ten theatre plays, organized in three cycles: the naturist cycle - La Tragédie du nouveau Christ, Le Roi sans couronne, La Tragédie royale and Les Esclaves -, the modern cycle - Le Carnaval des enfants, La Féerie amoureuse, La Vie d’une femme and Les Flambeaux de la noce -, and the historical one - Œdipe, roi de Thèbes and La célèbre histoire. The paper shows how at the beginning Saint-Georges de Bouhélier employs the diastratic variation, later abandoning it in favor of the diaphasic one.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.