Starting from the recognition of sport as a pedagogical tool by moderner Catholicism, the essay, taking into account the prudent positions of the hierarchy and the Holy See in this respect, considers the development of Catholic sport activities in the fascist age and the contrasts with the totalitarian vision of the regime , identifying the peculiarities of Father Gemelli's thinking about the usefulness of the physical-agonistic-play activities in the context of Christian education, whose subject was "man all things, a body-connected spirit in unity of nature in all its faculty, natural and supernatural, "to whom it would have to resort to a training practice that, instead of giving up" the works of earthly life "or diminishing the" natural faculties ", perfect them by coordinating them with supernatural life, causing all the factors of human personality ("Physical, biological, and psychic") cooperated to attain ultraterren's end or life through the discipline that physical activity could induce in character and will
Partendo dal riconoscimento dello sport come strumento pedagogico da parte del cattolicesimo più moderno, il saggio, tenendo conto delle posizioni prudenti della gerarchia e della Santa Sede al riguardo, considera lo sviluppo delle attività sportive cattoliche in età fascista e i contrasti con la visione totalitaria del regime, individuando le peculiarità del pensiero di padre Gemelli relativamente all’utilità delle attività ludico-fisico-agonistiche nel quadro dell’educazione cristiana, il cui soggetto era “l'uomo tutto quanto, spirito congiunto al corpo in unità di natura in tutte le sue facoltà, naturali e soprannaturali”, al quale doveva rivolgersi una prassi formativa che, invece di rinunciare “alle opere della vita terrena” o diminuire le “facoltà naturali”, le perfezionasse coordinandole alla vita soprannaturale, facendo sì che tutti i fattori della personalità umana («fisici, biologici e psichici») cooperassero al raggiungimento del fine ultraterreno della vita anche grazie al disciplinamento che l’attività fisica poteva indurre nel carattere e nella volontà.
Bardelli, D., Corpo, volontà, persona. Gemelli, l'educazione fisica e lo sport, in Storia dell'Università Cattolica del Sacro Cuore, v. VI, Agostino Gemelli e il suo tempo. Atti del convegno storico "'Nel cuore della realtà'. Agostino Gemelli e il suo tempo". Milano, 28-30 aprile 2009, (Milano, 28-30 April 2009), Vita e Pensiero, Milano 2009:<<Storia dell'Università Cattolica del Sacro Cuore>>, 527-541 [http://hdl.handle.net/10807/4751]
Corpo, volontà, persona. Gemelli, l'educazione fisica e lo sport
Bardelli, Daniele
2009
Abstract
Starting from the recognition of sport as a pedagogical tool by moderner Catholicism, the essay, taking into account the prudent positions of the hierarchy and the Holy See in this respect, considers the development of Catholic sport activities in the fascist age and the contrasts with the totalitarian vision of the regime , identifying the peculiarities of Father Gemelli's thinking about the usefulness of the physical-agonistic-play activities in the context of Christian education, whose subject was "man all things, a body-connected spirit in unity of nature in all its faculty, natural and supernatural, "to whom it would have to resort to a training practice that, instead of giving up" the works of earthly life "or diminishing the" natural faculties ", perfect them by coordinating them with supernatural life, causing all the factors of human personality ("Physical, biological, and psychic") cooperated to attain ultraterren's end or life through the discipline that physical activity could induce in character and willI documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.