This essay presents a metaphonological analysis of a dialog between Peter Verchovensky and Stavrogin from the novel 'Demons' by F.M. Dostoevsky, according to the definition of 'metaphonology' given by Sergio Cigada in 1989. Metaphonological forms of each character are hereby isolated and classified according to the sovrasegmental tracts of rhythm and volume. This way some nuances of fictional communication in Dostoevsky's novel are reconstructed, which are read in the light of his theatrality and of the coexistence, declared by the author himself, of tragic and comic aspects. In the end the author proposes some solutions for the italian translation of the metaphonological text.

Il saggio presenta l’analisi metafonologica di un dialogo fra Pëtr Verchovenskij e Stavrogin dal romanzo ‘I demòni’ di F.M. Dostoevskij, secondo la definizione di ‘metafonologia’ proposta da Sergio Cigada nel 1989. In esso vengono isolate le forme metafonologiche relative all’uno e all’altro personaggio e vengono classificate secondo i tratti sovrasegmentali del ritmo e del volume. Si ricostruiscono, così, alcune sfumature della comunicazione fittizia del romanzo dostoevskiano, lette alla luce della sua struttura teatrale e della coesistenza, in esso, di tragicità e comicità, dichiarata dall’autore stesso. In conclusione, l’autore, propone alcune soluzioni per la traduzione italiana del testo metafonologico.

Sarracco, R., Metafonologia de "I demòni" di F.M. Dostoevskij, <<L'ANALISI LINGUISTICA E LETTERARIA>>, 2012; (1): 53-69 [http://hdl.handle.net/10807/43312]

Metafonologia de "I demòni" di F.M. Dostoevskij

Sarracco, Roberto
2012

Abstract

This essay presents a metaphonological analysis of a dialog between Peter Verchovensky and Stavrogin from the novel 'Demons' by F.M. Dostoevsky, according to the definition of 'metaphonology' given by Sergio Cigada in 1989. Metaphonological forms of each character are hereby isolated and classified according to the sovrasegmental tracts of rhythm and volume. This way some nuances of fictional communication in Dostoevsky's novel are reconstructed, which are read in the light of his theatrality and of the coexistence, declared by the author himself, of tragic and comic aspects. In the end the author proposes some solutions for the italian translation of the metaphonological text.
2012
Italiano
Russo
Sarracco, R., Metafonologia de "I demòni" di F.M. Dostoevskij, <<L'ANALISI LINGUISTICA E LETTERARIA>>, 2012; (1): 53-69 [http://hdl.handle.net/10807/43312]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/43312
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact