The present study aims at analysing the pictorial quotations in Renato Castellani's film adaptation of Romeo and Juliet (1954). After a brief account of the film's genesis and the historical and cultural context in which it was produced, the paper goes on to examine some examples of the way the director chooses and uses his pictorial references from the Renaissance: the composition of the frames, the description of the main and minor characters' physical aspect, and the style of the costumes. Another – and not less important – purpose of the paper is, to hopefully contribute to the rediscovery of an outstanding Shakespeare film which today is virtually forgotten.
Il presente studio vuole analizzare le citazioni pittoriche del film Giulietta e Romeo di Renato Castellani (1954). Dopo un breve resoconto della genesi del film e del contesto storico e culturale in cui il film fu prodotto, l'articolo passa in rassegna alcuni esempi del modo in cui il regista sceglie e utilizza le sue fonti pittoriche rinascimentali per la composizione delle inquadrature, la definizione dell'aspetto fisico dei personaggi principali e secondari e dei costumi. Scopo non secondario dell'articolo è anche quello di contribuire, per quanto possibile, alla riscoperta di un ottimo adattamento shakespeariano oggi sostanzialmente dimenticato.
Lonati, F., La citazione pittorica in "Giulietta e Romeo" di Renato Castellani, <<L'ANALISI LINGUISTICA E LETTERARIA>>, 2012; 2011 (XIX): 121-135 [http://hdl.handle.net/10807/39334]
La citazione pittorica in "Giulietta e Romeo" di Renato Castellani
Lonati, Franco
2012
Abstract
The present study aims at analysing the pictorial quotations in Renato Castellani's film adaptation of Romeo and Juliet (1954). After a brief account of the film's genesis and the historical and cultural context in which it was produced, the paper goes on to examine some examples of the way the director chooses and uses his pictorial references from the Renaissance: the composition of the frames, the description of the main and minor characters' physical aspect, and the style of the costumes. Another – and not less important – purpose of the paper is, to hopefully contribute to the rediscovery of an outstanding Shakespeare film which today is virtually forgotten.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
201101LonatiC.pdf
accesso aperto
Descrizione: Articolo principale
Licenza:
Creative commons
Dimensione
1.76 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.76 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.