The high school teacher at the beginning of the nineteenth century is a new profession, created with the new high schools (licei) of Napoleon. This type of teaching was attractive in many ways, especially wage and social prestige. The teachers were educated in the second half of eighteenth century as learned priests, scholars and men of science, professionals, and often had previous teaching experience, in the ancient universities, gymnasium or academies. Their collective professional identity, however, is rarely seen in the first decade of the nineteenth century. The political culture of that time equated teachers to civil servants, responsible for dominant classes sons education. An in-depth analysis of the legislation and the study of hundreds careers, during the Napoleonic and Austrian period, allow to capture, by 1840, a considerable process of professionalization and secularization. The acquisition of a specific social identity changed high school teachers into historical figures distinguished from the freelance professional (lawyers, doctors, architects in particular), the artist, the ecclesiastical gymnasium old teacher, the university lecturer.

Il professore di liceo è professione nuova, in senso stretto, come nuovi sono i licei napoleonici. Gli uomini chiamati al principio dell’Ottocento a questo ruolo, appetibile per diversi aspetti – retribuzione e prestigio sociale tra i primi –, si sono formati nel secondo Settecento come dotti sacerdoti, letterati e uomini di scienza, professionisti civili, e hanno spesso avuto precedenti esperienze di insegnamento, tra antiche università, ginnasi e accademie. La loro identità professionale collettiva stenta tuttavia a vedersi nel primo decennio. La cultura politica del tempo chiede ai nuovi docenti pubblici di equipararsi ai funzionari civili, responsabili di fronte al governo della formazione dei figli di un notabilato in cui il regime individua uno dei suoi pilastri sociali. Un’approfondita analisi della legislazione e delle vicende biografico-professionali delle centinaia di docenti in servizio nei licei napoleonici e austro-lombardi consente a Emanuele Pagano di cogliere, in capo al 1840, il compimento della disciplina giuridica di quei professori statali; di ricostruirne la professionalizzazione, la laicizzazione e l’acquisizione di una specifica identità sociale, distinta sempre più spesso da figure quali i liberi professionisti (avvocati, medici, architetti in particolare) e gli artisti; dal vecchio “maestro” ginnasiale ecclesiastico del secolo precedente come dal docente “lettore” universitario.

Pagano, E., I professori di liceo nel primo Ottocento. Nascita di una professione moderna, in Pagano, E., Vigo, G., Maestri e professori. Profili della professione docente tra Antico Regime e Restaurazione, UNICOPLI, Milano 2012: 125-190 [http://hdl.handle.net/10807/38579]

I professori di liceo nel primo Ottocento. Nascita di una professione moderna

Pagano, Emanuele
2012

Abstract

The high school teacher at the beginning of the nineteenth century is a new profession, created with the new high schools (licei) of Napoleon. This type of teaching was attractive in many ways, especially wage and social prestige. The teachers were educated in the second half of eighteenth century as learned priests, scholars and men of science, professionals, and often had previous teaching experience, in the ancient universities, gymnasium or academies. Their collective professional identity, however, is rarely seen in the first decade of the nineteenth century. The political culture of that time equated teachers to civil servants, responsible for dominant classes sons education. An in-depth analysis of the legislation and the study of hundreds careers, during the Napoleonic and Austrian period, allow to capture, by 1840, a considerable process of professionalization and secularization. The acquisition of a specific social identity changed high school teachers into historical figures distinguished from the freelance professional (lawyers, doctors, architects in particular), the artist, the ecclesiastical gymnasium old teacher, the university lecturer.
2012
Italiano
978-88-400-1614-6
Pagano, E., I professori di liceo nel primo Ottocento. Nascita di una professione moderna, in Pagano, E., Vigo, G., Maestri e professori. Profili della professione docente tra Antico Regime e Restaurazione, UNICOPLI, Milano 2012: 125-190 [http://hdl.handle.net/10807/38579]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/38579
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact