This article aims to investigate the relationship between movie representation of disasters and sharing of emotions that have been experienced personally in real emergency situations. The theme is addressed in the first place referring to clinical observations and accounts of survivors, which explicitly use some images from specific films in their narratives. The hypothesis explored here is that the film genre known as disaster movie provides to individuals in distress in our culture some representations and symbolic tools which are useful to encode exceptional events and to cope with and share the emotions aroused by them. A thorough knowledge of the genre can therefore help to better listen, understand and support the narratives of the people who survived to serious emergencies and now need social legitimization and acceptation of their emotions.
Il presente articolo si propone di indagare i rapporti esistenti tra rappresentazione cinematografica dei disastri e condivisione delle emozioni sperimentate personalmente in situazioni di emergenza reali. Il tema è affrontato, innanzitutto, richiamando osservazioni cliniche e testimonianze di sopravvissuti, che utilizzano esplicitamente, durante le loro narrazioni, alcune immagini diffuse attraverso specifiche opere cinematografiche. L’ipotesi esplorata è che il genere cinematografico noto come disaster movie offra alle persone in difficoltà nella nostra cultura degli strumenti simbolici e delle rappresentazioni utili a codificare gli eventi eccezionali e a fronteggiare in qualche modo, e condividere, le emozioni da essi scatenate. Un’accurata conoscenza di questo genere cinematografico può dunque aiutare a meglio ascoltare, comprendere e sostenere le narrazioni di chi è sopravvissuto a gravi emergenze e ha bisogno di veder legittimate socialmente e accolte le proprie emozioni.
Sbattella, F., Branca, M. M., Disaster movies ed emozioni in emergenza., <<RIVISTA DI PSICOLOGIA DELL'EMERGENZA E DELL'ASSISTENZA UMANITARIA>>, 2012; 9 (Ottobre): 36-54 [http://hdl.handle.net/10807/38489]
Disaster movies ed emozioni in emergenza.
Sbattella, Fabio;
2012
Abstract
This article aims to investigate the relationship between movie representation of disasters and sharing of emotions that have been experienced personally in real emergency situations. The theme is addressed in the first place referring to clinical observations and accounts of survivors, which explicitly use some images from specific films in their narratives. The hypothesis explored here is that the film genre known as disaster movie provides to individuals in distress in our culture some representations and symbolic tools which are useful to encode exceptional events and to cope with and share the emotions aroused by them. A thorough knowledge of the genre can therefore help to better listen, understand and support the narratives of the people who survived to serious emergencies and now need social legitimization and acceptation of their emotions.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Numero 9.pdf
accesso aperto
Tipologia file ?:
Versione Editoriale (PDF)
Licenza:
Non specificato
Dimensione
1.46 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.46 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.