In the age of pluralism and complexity, education must face first of all a philosophical and anthropological challenge: to think and promote the real essence of human beings in every context and situation where they live. Despite scientific progress and the decline of ideology, the idea of what means being (or becoming) a "person" is less clear and shared than before. That's the reason why philosophical and anthropological grounds of education must be re-discussed nowadays. Phenomenological tradition provides a systematic analysis of the ontological structure of the person (by clarifying what "human" is and aims to be) and, at the same time, an epistemological and ethical orientation for educational practice and care.

Bruzzone, D., Farsi persona. Lo sguardo fenomenologico e l'enigma della formazione, Franco Angeli, Milano 2012:<<PEDAGOGIA TEORETICA>>, 136 [http://hdl.handle.net/10807/35169]

Farsi persona. Lo sguardo fenomenologico e l'enigma della formazione

Bruzzone, Daniele
2012

Abstract

In the age of pluralism and complexity, education must face first of all a philosophical and anthropological challenge: to think and promote the real essence of human beings in every context and situation where they live. Despite scientific progress and the decline of ideology, the idea of what means being (or becoming) a "person" is less clear and shared than before. That's the reason why philosophical and anthropological grounds of education must be re-discussed nowadays. Phenomenological tradition provides a systematic analysis of the ontological structure of the person (by clarifying what "human" is and aims to be) and, at the same time, an epistemological and ethical orientation for educational practice and care.
2012
Italiano
Monografia o trattato scientifico
La monografia ha vinto il Premio Italiano di Pedagogia della SIPed nell'anno 2015 e il Premio speciale del Presidente nell'ambito del Premio Internazionale di Pedagogia e Filosofia "Vito e Bruna Fazio-Allmayer" nell'anno 2014. Il testo è stato tradotto in Spagnolo con il titolo "Hacerse persona. Un enfoque fenomenológico" (Ediciones LAG, México, 2015). Del volume sono apparse diverse recensioni, tra cui le seguenti: G. D'Addelfio in "Pedagogia e Vita" (n. 1/2013 pp. 248-249); V. Iori in "Ricerca di Senso" (n. 2/2013, pp. 271-273); C. Conni in "Phenomenology Lab"(http://www.phenomenologylab.eu/index.php/2013/08/farsi-persona-daniele-bruzzone/)
Bruzzone, D., Farsi persona. Lo sguardo fenomenologico e l'enigma della formazione, Franco Angeli, Milano 2012:<<PEDAGOGIA TEORETICA>>, 136 [http://hdl.handle.net/10807/35169]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/35169
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact