Between 1843 and 1866 Felice Le Monnier published in the Biblioteca Italiana 247 titles of authors, mostly Italians, with the intention of proposing texts by authors, both classic and modern, from different fields of knowledge, but unified by the same purpose: to foster a National sentiment with titles and authors who were able to combine a political with a literary concern. This essay reconstructs the context of these "books that have made Italy" and, through a detailed analysis of each works, it will also point out the criterion: to offer texts which were philologically accurate trough the efforts of the best critical minds.
Tra il 1843 e il 1866 Felice Le Monnier ha pubblicato nella Biblioteca Italiana 247 titoli di autori prevalentemente italiani, seguendo il preciso intendimento di proporre testi di autori, sia classici che moderni, appartenenti a vari campi del sapere, ma unificati da un chiaro proposito: assecondare il Sentimento della Nazione proponendo titoli e autori che sapessero fondere concetto politico e concetto letterario. Il presente saggio ricostruisce puntualmente il quadro di questi "libri che hanno fatto l'Italia", ma, attraverso una analisi minuziosa delle singole opere, ne individua pure i criteri editoriali, attenti a offrire testi filologicamente accurati, grazie alla collaborazione delle migliori menti intellettuali e critiche del tempo.
Paccagnini, E., I classici della Le Monnier: la "Biblioteca Nazionale", in Dal "Parnaso italiano" agli "Scrittori d'Italia", (Milano, 04-05 May 2011), Bulzoni Editore, Roma 2012: 175-234 [http://hdl.handle.net/10807/33251]
I classici della Le Monnier: la "Biblioteca Nazionale"
Paccagnini, Ermanno
2012
Abstract
Between 1843 and 1866 Felice Le Monnier published in the Biblioteca Italiana 247 titles of authors, mostly Italians, with the intention of proposing texts by authors, both classic and modern, from different fields of knowledge, but unified by the same purpose: to foster a National sentiment with titles and authors who were able to combine a political with a literary concern. This essay reconstructs the context of these "books that have made Italy" and, through a detailed analysis of each works, it will also point out the criterion: to offer texts which were philologically accurate trough the efforts of the best critical minds.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.