This study examines evaluation cultures and practices in socio-educational services in the Brescia area, managed by Third Sector organizations. The observational research focuses on the frequency of evaluation, its purposes, the dimensions considered, the methods employed, and the ways results are used. Data were collected through a structured questionnaire administered to the coordinators of 87 services (valid responses = 74). Findings indicate that evaluation is more widespread in larger and more structured services, particularly where training initiatives on evaluation have been implemented. Formative purposes are strongly emphasized, followed by accountability functions. Needs, satisfaction, and effectiveness are frequently assessed, while processes and impacts receive less systematic attention. The use of results is mainly directed toward the improvement of interventions. Overall, the findings provide an encouraging picture, but also point to the need for greater investment in the evaluation of broad and transformative processes and impacts. The study further underscores the strategic role of both initial and in-service training on evaluation in fostering the dissemination of methodologically robust and rigorous practices.

Il contributo indaga culture e pratiche valutative nei servizi socio-educativi del territorio bresciano, gestiti da enti del Terzo settore. La ricerca osservativa si focalizza sulla frequenza con cui la valutazione è condotta nei servizi, sulle funzioni ad essa attribuite, sugli aspetti considerati, sui metodi impiegati e sulle modalità di utilizzo dei risultati. Per la rilevazione dei dati è stato impiegato un questionario strutturato rivolto ai coordinatori di 87 servizi (risposte valide=74). I dati mostrano come la valutazione sia ampiamente diffusa nei servizi più ampi e strutturati e, soprattutto, in quelli dove sono state svolte iniziative formative sul tema della valutazione. Particolarmente riconosciute appaiono le funzioni formative e conoscitive, cui seguono quelle certificative. Bisogni, gradimento ed efficacia sono spesso oggetto di valutazione; mentre lo sono meno i processi e gli impatti. L’impiego dei risultati appare orientato soprattutto al miglioramento degli interventi. Nel complesso emerge un quadro incoraggiante, che sollecita tuttavia ad investire ancor più nella valutazione dei processi e degli impatti ampi e trasformativi; inoltre, emerge il ruolo strategico assunto dalla formazione sulla valutazione, iniziale e in servizio, per la diffusione di pratiche metodologicamente solide e rigorose.

Orizio, E., Montalbetti, K., Dalla teoria alla pratica: la valutazione nei servizi socioeducativi del territorio bresciano, <<EDUCATION SCIENCES & SOCIETY>>, 2025; (2): 266-291. [doi:10.3280/ess2-2025oa21043] [https://hdl.handle.net/10807/327485]

Dalla teoria alla pratica: la valutazione nei servizi socioeducativi del territorio bresciano

Orizio, Enrico;Montalbetti, Katia
2025

Abstract

This study examines evaluation cultures and practices in socio-educational services in the Brescia area, managed by Third Sector organizations. The observational research focuses on the frequency of evaluation, its purposes, the dimensions considered, the methods employed, and the ways results are used. Data were collected through a structured questionnaire administered to the coordinators of 87 services (valid responses = 74). Findings indicate that evaluation is more widespread in larger and more structured services, particularly where training initiatives on evaluation have been implemented. Formative purposes are strongly emphasized, followed by accountability functions. Needs, satisfaction, and effectiveness are frequently assessed, while processes and impacts receive less systematic attention. The use of results is mainly directed toward the improvement of interventions. Overall, the findings provide an encouraging picture, but also point to the need for greater investment in the evaluation of broad and transformative processes and impacts. The study further underscores the strategic role of both initial and in-service training on evaluation in fostering the dissemination of methodologically robust and rigorous practices.
2025
Italiano
Orizio, E., Montalbetti, K., Dalla teoria alla pratica: la valutazione nei servizi socioeducativi del territorio bresciano, <<EDUCATION SCIENCES & SOCIETY>>, 2025; (2): 266-291. [doi:10.3280/ess2-2025oa21043] [https://hdl.handle.net/10807/327485]
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
15_Orizio-Montalbetti (2025)_Dalla teoria alla pratica la valutazione nei servizi socioeducativi.pdf

accesso aperto

Licenza: Creative commons
Dimensione 1.86 MB
Formato Adobe PDF
1.86 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/327485
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact