The spaces of 0-3 services and preschools are inhabited daily by children, who enter bringing with them their own educational needs and experiences. Along with the little ones, however, there are also adults, who bring with them experiences, peculiar sensitivities and specific skills. The community dimension of educational contexts is enhanced by welcoming all these individuals, recognizing and valuing them. Each individual service that makes up the integrated 0-6 system is a fundamental part of a broader social and cultural fabric. In this sense, it is increasingly necessary to understand 0-6 services as places of intertwining, capable of letting children experience relational intersections not only with children but also with their families.

Gli spazi dei servizi 0-3 e delle scuole dell’infanzia vengono quotidianamente abitati da bambini, che entrano portando con sé i propri bisogni educativi e le proprie esperienze. Insieme ai più piccoli, ci sono però anche gli adulti, i quali portano con sé vissuti, peculiari sensibilità e specifiche competenze. La dimensione comunitaria dei contesti educativi si accresce accogliendo tutti questi soggetti, riconoscendoli e valorizzandoli. Ogni singolo servizio che compone il sistema integrato 0-6 è parte fondamentale di un tessuto sociale e culturale più ampio. In tal senso, sempre più è necessario intendere i servizi 0-6 come luoghi di intrecci, capaci di far sperimentare incroci relazionali non solo ai bambini bensì anche ai loro familiari.

Amadini, M., Trame relazionali e alleanze educative per una professionalità integrata, <<I PROBLEMI DELLA PEDAGOGIA>>, 2025; (LXXI/1): 21-31 [https://hdl.handle.net/10807/327302]

Trame relazionali e alleanze educative per una professionalità integrata

Amadini, Monica
2025

Abstract

The spaces of 0-3 services and preschools are inhabited daily by children, who enter bringing with them their own educational needs and experiences. Along with the little ones, however, there are also adults, who bring with them experiences, peculiar sensitivities and specific skills. The community dimension of educational contexts is enhanced by welcoming all these individuals, recognizing and valuing them. Each individual service that makes up the integrated 0-6 system is a fundamental part of a broader social and cultural fabric. In this sense, it is increasingly necessary to understand 0-6 services as places of intertwining, capable of letting children experience relational intersections not only with children but also with their families.
2025
Inglese
Amadini, M., Trame relazionali e alleanze educative per una professionalità integrata, <<I PROBLEMI DELLA PEDAGOGIA>>, 2025; (LXXI/1): 21-31 [https://hdl.handle.net/10807/327302]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/327302
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact