ABSTRACT. In this second part of this study, the focus is above all on the strong convergence between poetics and music in the final decades of the 16th century. It is a profound interrelationship that develops fundamentally within the context of the effects of music on the soul. Apart from Francesco Patrizi's interesting contribution on the symbolic importance of music and poetry, it is the writings of theorists like Lorenzo Giacomini, Francesco Buonamici and Pomponio Torelli that define the premises that lie at the basis of the aesthetic ideas of the dramma in musica. The element creating what can be viewed as a shared universe of 'discourse' is above all their marked stress on psychological effect, which can be determined by either reading or listening. A decisive role in this manifest concurrence of opinions is played by the ideas of GiroIamo Mei, which introduce a fertile mediation between poetics and music. More specifically on the theme of reception, the study then tackles the role of the public in the early Baroque. It stresses how the elitist positions voiced by exponents of the FIorentine Camerata were superseded by writers such as Bottrigari and Banchieri, who pronounced in favour of an art that might delight «universally all listeners» or might bring «delight to the greater part» of them. In the light of these statements, it is not surprising that certain theorists - though closely associated with the humanistic tradition - should stress the audientis dispositio (Kircher) and the need to resort to artifice to gratify the eyes and ears of the spectators (Doni). The ideas of Kircher and Doni lay bare an evident tension between humanistic assumptions and Baroque inclinations. It was a tension that was to find a solution (in the first half of the 17th century) only in the realm of practice, where the dominant features were conspicuous artifice and the seduction of an increasingly demanding public. The triumph of this new paradigm - the pursuit of spectacle - is emblematically expressed by Giacomo Badoaro when he asserts the need to satisfy «the universal genius of the spectators». It is a need that can essentially be attributed to a poetic vision in which adherence to contemporaneity is an inescapable assumption. Yet it is important to note that this rebellion against the conditionings of the classical rules is not a completely new theoretical approach. As is confirmed by the positions contrary to the Aristotelian precepts expressed by various authors of the preceding century: including Bruno, Guarini, Ingegneri, MaIatesta and Michele.

In questa seconda parte, lo studio mette a fuoco anzitutto la forte convergenza che si realizza, nelle ultime decadi del Cinquecento, tra poetica e musica. Tale profonda interrelazione si sviluppa fondamentalmente nell’ambito degli effetti della musica sull’animo. A parte l’interessante contributo del Patrizi sulla valenza simbolica della musica e della poesia, sono gli apporti di teorici quali Lorenzo Giacomini, Francesco Buonamici e Pomponio Torelli a definire le premesse che si pongono alla base delle concezioni estetiche del dramma in musica. E’ soprattutto la loro insistita accentuazione dell’effetto psicologico, determinato dalla lettura o dall’ascolto, a delineare un comune universo del ‘discorso’. In questa flagrante convergenza s’impone in modo decisivo il pensiero di Girolamo Mei che esercita una feconda mediazione tra poetica e musica. Sempre con riferimento al tema della ricezione, l’indagine affronta poi il ruolo del pubblico nel primo Barocco, sottolineando come le posizioni elitarie espresse dagli esponenti della Camerata fiorentina vengano superate da autori, quali il Bottrigari e il Banchieri, che si pronunciano per un’arte che giunga a dilettare “universalmente tutti gli ascoltatori” o che porga “diletto alla maggior parte” di essi. Sulla scorta di queste affermazioni, non sorprende che teorici – pur strettamente legati alla tradizione umanistica - enfatizzino l’audientis dispositio (Kicher) e l’esigenza di ricorrere all’artificio per gratificare la vista e l’udito degli spettatori (Doni). Le concezioni del Kircher e del Doni mettono a nudo una evidente tensione tra presupposti umanisti ed inclinazioni barocche. Una tensione che - nella prima metà del Seicento - troverà una soluzione soltanto nell’ambito della prassi, ove s’imporranno l’artificio esasperato e la seduzione di un pubblico sempre più esigente. Il trionfo di questo nuovo paradigma, votato alla spettacolarità, è emblematicamente espresso dal Badoaro laddove sostiene l’esigenza di appagare “l’universal genio degli spettatori”. Una esigenza che è essenzialmente riconducibile a una poetica ove l’adesione alla contemporaneità rappresenta un presupposto ineludibile. E tuttavia va notato che questa ribellione contro i condizionamenti della regolistica classicistica non rappresenta un approdo teorico del tutto nuovo. Lo attestano le posizioni avverse ai precetti aristotelici espresse da diversi autori del secolo precedente: dal Bruno al Guarini, all’Ingegneri, al Malatesta, al Michele.

Padoan, M., Dalla 'potentia auditiva' all'universal genio de' spettatori. La ricezione della musica nel pensiero teorico tra Rinascimento e Barocco (II), <<RIVISTA ITALIANA DI MUSICOLOGIA>>, 2003; 2002 (XXXVII - 1): 29-78 [http://hdl.handle.net/10807/32684]

Dalla 'potentia auditiva' all'universal genio de' spettatori. La ricezione della musica nel pensiero teorico tra Rinascimento e Barocco (II)

Padoan, Maurizio
2003

Abstract

ABSTRACT. In this second part of this study, the focus is above all on the strong convergence between poetics and music in the final decades of the 16th century. It is a profound interrelationship that develops fundamentally within the context of the effects of music on the soul. Apart from Francesco Patrizi's interesting contribution on the symbolic importance of music and poetry, it is the writings of theorists like Lorenzo Giacomini, Francesco Buonamici and Pomponio Torelli that define the premises that lie at the basis of the aesthetic ideas of the dramma in musica. The element creating what can be viewed as a shared universe of 'discourse' is above all their marked stress on psychological effect, which can be determined by either reading or listening. A decisive role in this manifest concurrence of opinions is played by the ideas of GiroIamo Mei, which introduce a fertile mediation between poetics and music. More specifically on the theme of reception, the study then tackles the role of the public in the early Baroque. It stresses how the elitist positions voiced by exponents of the FIorentine Camerata were superseded by writers such as Bottrigari and Banchieri, who pronounced in favour of an art that might delight «universally all listeners» or might bring «delight to the greater part» of them. In the light of these statements, it is not surprising that certain theorists - though closely associated with the humanistic tradition - should stress the audientis dispositio (Kircher) and the need to resort to artifice to gratify the eyes and ears of the spectators (Doni). The ideas of Kircher and Doni lay bare an evident tension between humanistic assumptions and Baroque inclinations. It was a tension that was to find a solution (in the first half of the 17th century) only in the realm of practice, where the dominant features were conspicuous artifice and the seduction of an increasingly demanding public. The triumph of this new paradigm - the pursuit of spectacle - is emblematically expressed by Giacomo Badoaro when he asserts the need to satisfy «the universal genius of the spectators». It is a need that can essentially be attributed to a poetic vision in which adherence to contemporaneity is an inescapable assumption. Yet it is important to note that this rebellion against the conditionings of the classical rules is not a completely new theoretical approach. As is confirmed by the positions contrary to the Aristotelian precepts expressed by various authors of the preceding century: including Bruno, Guarini, Ingegneri, MaIatesta and Michele.
2003
Italiano
Padoan, M., Dalla 'potentia auditiva' all'universal genio de' spettatori. La ricezione della musica nel pensiero teorico tra Rinascimento e Barocco (II), <<RIVISTA ITALIANA DI MUSICOLOGIA>>, 2003; 2002 (XXXVII - 1): 29-78 [http://hdl.handle.net/10807/32684]
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