This article examines Hungarian cinema, focusing on Jancsó and Tarr. It highlights their signature gestures and influence on European film, considering socio-political contexts. Analyzing scenes from "Red Psalm", it shows a connection between their depiction of 19th-century agrarian struggles for anarchist socialism and motifs in Tarr’s later films, such as "The Turin Horse".

Boffi, G., In coda all'Orsa Maggiore. Di un motivo estetico-politico nel cinema ungherese, <<PHILM>>, 2025; (4): 145-158. [doi:https://doi.org/10.13136/2974-6442/v04/2025/145] [https://hdl.handle.net/10807/326697]

In coda all'Orsa Maggiore. Di un motivo estetico-politico nel cinema ungherese

Boffi, Guido
Primo
2025

Abstract

This article examines Hungarian cinema, focusing on Jancsó and Tarr. It highlights their signature gestures and influence on European film, considering socio-political contexts. Analyzing scenes from "Red Psalm", it shows a connection between their depiction of 19th-century agrarian struggles for anarchist socialism and motifs in Tarr’s later films, such as "The Turin Horse".
2025
Italiano
Boffi, G., In coda all'Orsa Maggiore. Di un motivo estetico-politico nel cinema ungherese, <<PHILM>>, 2025; (4): 145-158. [doi:https://doi.org/10.13136/2974-6442/v04/2025/145] [https://hdl.handle.net/10807/326697]
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
S08+-+Guido+Boffi.pdf

accesso aperto

Tipologia file ?: Versione Editoriale (PDF)
Licenza: Creative commons
Dimensione 175.61 kB
Formato Adobe PDF
175.61 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/326697
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact