This article examines the role of Artificial Intelligence (AI) in the personalization of educational materials and in supporting inclusive pedagogy. Starting from the theoretical framework of school inclusion, it explores how AI can address student diversity through adaptive learning paths, personalized feedback, and digital assistive tools. The article reviews key European guidelines for the responsible use of AI in education and presents practical applications, such as intelligent tutoring systems, language-learning platforms, and software designed to create accessible and multimedia educational resources. It also discusses prompt design and the use of generative AI for producing quizzes, exercises, summaries, diagrams, and images to support everyday teaching practices. The article highlights how AI, when used critically and ethically, can become a valuable resource for teachers and learners, fostering more inclusive, personalized, and effective learning experiences.

L’articolo esplora il ruolo dell’Intelligenza Artificiale (IA) nella personalizzazione dei materiali didattici e nel sostegno alla pedagogia inclusiva. Partendo dal quadro teorico sull’inclusione scolastica, si analizzano le potenzialità dell’IA nel rispondere alla diversità degli studenti attraverso percorsi di apprendimento adattivi, feedback personalizzati e strumenti compensativi digitali. Il contributo esamina le principali linee guida europee sull’uso responsabile dell’IA nell’istruzione e presenta applicazioni concrete, come sistemi di tutoraggio intelligente, piattaforme per l’apprendimento linguistico e software dedicati alla creazione di materiali accessibili e multimediali. Viene inoltre approfondita la costruzione dei prompt e l’utilizzo dell’IA generativa per la creazione di quiz, esercizi, schemi e immagini a supporto della didattica quotidiana. L’articolo evidenzia come l’IA, se utilizzata in modo critico ed etico, possa costituire uno strumento prezioso per docenti e studenti nel rendere l’apprendimento più inclusivo, personalizzato ed efficace.

Ercoli, L., Intelligenza Artificiale e personalizzazione dei materiali, <<ESSERE A SCUOLA>>, 2024; 2024 (06): 85-89 [https://hdl.handle.net/10807/326696]

Intelligenza Artificiale e personalizzazione dei materiali

Ercoli, Luca
Primo
Writing – Original Draft Preparation
2024

Abstract

This article examines the role of Artificial Intelligence (AI) in the personalization of educational materials and in supporting inclusive pedagogy. Starting from the theoretical framework of school inclusion, it explores how AI can address student diversity through adaptive learning paths, personalized feedback, and digital assistive tools. The article reviews key European guidelines for the responsible use of AI in education and presents practical applications, such as intelligent tutoring systems, language-learning platforms, and software designed to create accessible and multimedia educational resources. It also discusses prompt design and the use of generative AI for producing quizzes, exercises, summaries, diagrams, and images to support everyday teaching practices. The article highlights how AI, when used critically and ethically, can become a valuable resource for teachers and learners, fostering more inclusive, personalized, and effective learning experiences.
2024
Italiano
Ercoli, L., Intelligenza Artificiale e personalizzazione dei materiali, <<ESSERE A SCUOLA>>, 2024; 2024 (06): 85-89 [https://hdl.handle.net/10807/326696]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/326696
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact