Between enthusiastic acceptances and reticence to change, not without evoking the specter of a computerized drift of the human (Han, 2023a), the encounter between pedagogy and AI, beyond understandable reservations, calls for critical reflection. Focusing on the epistemological demands intrinsic to pedagogical discourse about a horizon shaped by hybrid applications and practices in our interaction with technologies, this vontribution proposes a vision of ‘pedagogy as a transformative science’.
Tra adesioni entusiastiche e reticenze al cambiamento, non esenti dal prefigurare derive informatizzate dell’umano (Han, 2023a), il confronto tra pedagogia e IA, al di là di possibili e comprensibili resistenze, implica non sottrarsi alla riflessione critica. Privilegiando l’esigenza epistemologica propria del discorso pedagogico in rapporto a un orizzonte composto di applicazioni e pratiche ibride nella nostra interazione con le tecnologie, il contributo propone una “pedagogia come scienza trasformativa” che guarda al rapporto dell’essere umano con le nuove frontiere dell’IA come sfide decisive per indagare i versanti liminali della pedagogia.
Musaio, M., Scenari ibridi dell’IA e riflessioni di pedagogia trasformativa. Hybrid AI Scenarios and Transformative Pedagogy Reflections, <<CULTURA PEDAGOGICA E SCENARI EDUCATIVI>>, 2025; 2025 (volume 3, 1, giugno 2025): 57-66. [doi:10.7347/spgs-01-2025-07.] [https://hdl.handle.net/10807/322345]
Scenari ibridi dell’IA e riflessioni di pedagogia trasformativa. Hybrid AI Scenarios and Transformative Pedagogy Reflections
Musaio, Marisa
2025
Abstract
Between enthusiastic acceptances and reticence to change, not without evoking the specter of a computerized drift of the human (Han, 2023a), the encounter between pedagogy and AI, beyond understandable reservations, calls for critical reflection. Focusing on the epistemological demands intrinsic to pedagogical discourse about a horizon shaped by hybrid applications and practices in our interaction with technologies, this vontribution proposes a vision of ‘pedagogy as a transformative science’.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.



