Brand management, product quality and performance in micro firms operating in mature industry. The market segment of microbreweries in Italy The paper explores the relationship between the adoption of brand management activities and economic performance in micro and small enterprises within new segments of mature markets. Both qualitative and quantitative approach have been used. Specifically, data were collected from eight case studies and a sample of 94 microbreweries operating in Italy. While a negative relationship with brand management activities is observed, economic performance is positively and significantly related with product quality.

Il presente articolo illustra i risultati di una ricerca sulla relazione tra le attività di gestione della marca, la qualità dei prodotti e le performance economiche di micro imprese attive in mercati maturi. A tale scopo è svolta un’analisi in due fasi: nella prima è stata realizzata un’analisi quali-quantitativa basata su otto casi di studio approfonditi, successivamente è stato somministrato un questionario a 94 micro imprese produttrici di birra artigianale in Italia. I risultati evidenziano una relazione negativa tra l’impiego di risorse in attività di gestione della marca e la performance economica, al contrario determinata principalmente dalla qualità del prodotto offerto.

Cannatelli, B. L., Pedrini, M., Gestione del marchio, qualità e performance economiche delle micro imprese inmercati maturi: il segmento della birra artigianale in Italia, <<MERCATI E COMPETITIVITÀ>>, 2012; (Settembre): 153-173 [http://hdl.handle.net/10807/32039]

Gestione del marchio, qualità e performance economiche delle micro imprese in mercati maturi: il segmento della birra artigianale in Italia

Cannatelli, Benedetto Lorenzo;Pedrini, Matteo
2012

Abstract

Brand management, product quality and performance in micro firms operating in mature industry. The market segment of microbreweries in Italy The paper explores the relationship between the adoption of brand management activities and economic performance in micro and small enterprises within new segments of mature markets. Both qualitative and quantitative approach have been used. Specifically, data were collected from eight case studies and a sample of 94 microbreweries operating in Italy. While a negative relationship with brand management activities is observed, economic performance is positively and significantly related with product quality.
2012
Italiano
Cannatelli, B. L., Pedrini, M., Gestione del marchio, qualità e performance economiche delle micro imprese inmercati maturi: il segmento della birra artigianale in Italia, <<MERCATI E COMPETITIVITÀ>>, 2012; (Settembre): 153-173 [http://hdl.handle.net/10807/32039]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/32039
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact