The ethnic element, including the religious component, plays a significant role in the identity formation of minors with a migrant background. Unfortunately, data on religiosity in second generations are very mixed. Studies of immigrants arriving in Europe tend to report a decline in religiosity between the first and second generations, although it must be stressed that most of this research has focused on Muslims. In the United States, however, research has shown a much more mixed picture. Since the more an ethnic group is discriminated against, the greater the investment in religiosity as a resilience-building resource, while conversely migrants who share the dominant religion of the destination country can more easily transform their religious practice to resemble the lower levels of religiosity in the autochthonous society, one can hypothesise a significant variability among second generations of different religious faiths, depending on their greater or lesser closeness to the religion of the natives.

La centralità dell’elemento etnico, che comprende anche la componente religiosa, nella formazione dell’identità dei minori con background migratorio è sostanziale. I dati sulla religiosità nelle seconde generazioni purtroppo sono molto discordanti. Gli studi sugli immigrati che giungono in Europa tendono a riportare un declino religioso tra la prima e la seconda generazione, anche se, occorre sottolinearlo, la maggior parte di queste ricerche si sono concentrate sui musulmani. Negli Stati Uniti, invece, le ricerche hanno mostrato un quadro molto più composito. Poiché quanto più un gruppo etnico è discriminato, tanto maggiore è l’investimento nella religiosità, come risorsa promotrice di resilienza, mentre, al contrario i migranti che condividono la religione dominante del Paese di destinazione possono più facilmente trasformare la loro pratica religiosa, rendendola simile ai livelli più bassi di religiosità della società autoctona, si può ipotizzare una significativa variabilità tra le seconde generazioni di diverse fedi religiose, a seconda della loro maggiore o minore vicinanza alla religione dei nativi.

Valtolina, G. G., IDENTITÀ ETNICA E RELIGIOSITÀ NEI MINORI CON BACKGROUND MIGRATORIO, <<CATECHESI>>, 2025; 17 (6): 13-32 [https://hdl.handle.net/10807/317737]

IDENTITÀ ETNICA E RELIGIOSITÀ NEI MINORI CON BACKGROUND MIGRATORIO

Valtolina, Giovanni Giulio
Primo
Writing – Original Draft Preparation
2025

Abstract

The ethnic element, including the religious component, plays a significant role in the identity formation of minors with a migrant background. Unfortunately, data on religiosity in second generations are very mixed. Studies of immigrants arriving in Europe tend to report a decline in religiosity between the first and second generations, although it must be stressed that most of this research has focused on Muslims. In the United States, however, research has shown a much more mixed picture. Since the more an ethnic group is discriminated against, the greater the investment in religiosity as a resilience-building resource, while conversely migrants who share the dominant religion of the destination country can more easily transform their religious practice to resemble the lower levels of religiosity in the autochthonous society, one can hypothesise a significant variability among second generations of different religious faiths, depending on their greater or lesser closeness to the religion of the natives.
2025
Italiano
Valtolina, G. G., IDENTITÀ ETNICA E RELIGIOSITÀ NEI MINORI CON BACKGROUND MIGRATORIO, <<CATECHESI>>, 2025; 17 (6): 13-32 [https://hdl.handle.net/10807/317737]
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