This essay offers a reflection on certain developments which, from a sustainability perspective, could affect the rules governing transparency in contractual relationships. After outlining the functional profile of transparency rules – aimed at enabling the contracting party, and in particular the consumer, to make an informed assessment of the consequences of concluding the contract – it is pointed out that the traditional perspective, in line with a conception of market purposes limited to economic efficiency, has restricted the requirements for transparent information to matters relating solely to the convenience (in purely “economic” terms) of the exchange. An attempt is therefore made to illustrate how the greater attention now being paid at the regulatory level to the sustainability requirements of market exchanges leads to a reconsideration of the scope of information to which the transparency requirement should apply. Precisely because sustainability is now one of the goals of the legal order of the market, an exchange can only be considered fully “rational” if, in the assessment of opportunities that precedes any contractual choice, the contracting parties have also been able to take into account the socio-environmental consequences (externalities). For this reason, it seems appropriate to provide legal instruments which, without functionalising private autonomy for ecological purposes, at least ensure the “quality” of information provided to consumers (as the most disadvantaged contracting parties in terms of information) on matters that may affect the sustainability assessment of market choices. Consideration is therefore given to some recent EU legislation which, with the aim of empowering consumers in view of the much-desired “ecological transition”, seeks to penalise the behaviour of professionals who disseminate misleading information (especially vague or unverifiable information) about their products in order to present them as sustainable when this is not actually the case (so-called “greenwashing”). In particular, Directive (EU) 2024/825 provides that such conduct is to be classified as misleading commercial practice. The second part of the paper then examines the remedies available for breaches of transparency obligations by professionals, with a view to identifying tools that allow, where possible, the sustainability of the contractual transaction to be effectively restored by requiring the entrepreneur to implement what was promised or declared about the sustainable nature of the exchange. To this end, we examine in particular the solutions offered by private enforcement instruments for unfair commercial practices, the guarantee of conformity in the sale of consumer goods, and the possibility (which we seek to support here) of attributing contractual value to advertising statements on sustainability.

Il contributo propone una riflessione circa talune evoluzioni che, nella prospettiva della sostenibilità, potrebbero interessare le discipline di trasparenza dei rapporti contrattuali. Delineato il profilo funzionale delle norme di trasparenza – finalizzate a consentire al contraente, ed in particolare al consumatore, una valutazione consapevole circa le conseguenze della conclusione del contratto – si evidenzia come la prospettiva tradizionale, in linea con una concezione degli obiettivi del mercato limitata al piano dell’efficienza economica, abbia ristretto le esigenze di informazione trasparente ai soli profili relativi alla convenienza (sul piano, appunto, meramente «economico») dello scambio. Si cerca allora di illustrare come la maggiore attenzione che si coglie oggi a livello ordinamentale anche rispetto alle esigenze di sostenibilità degli scambi di mercato induca a riconsiderare la latitudine delle informazioni alle quali dovrebbe applicarsi l’imperativo di trasparenza. Proprio perché anche la sostenibilità diviene oggi uno degli scopi cui mira l’ordine giuridico del mercato, uno scambio può dirsi del tutto «razionale» soltanto se – nella valutazione di opportunità che precede ogni scelta negoziale – i contraenti hanno potuto prenderne in considerazione anche le conseguenze (esternalità) di carattere socio-ambientale. Per questa ragione, appare opportuno predisporre strumenti giuridici che – pur senza giungere ad alcuna funzionalizzazione dell’autonomia privata a scopi ecologici – assicurino per lo meno la «qualità» delle informazioni veicolate ai consumatori (quali contraenti maggiormente sfavoriti sul piano informativo) circa i profili idonei ad incidere sulla valutazione di sostenibilità delle scelte di mercato. Si prendono dunque in considerazione alcuni recenti interventi normativi dell’Unione Europea, i quali – con l’obiettivo di responsabilizzare i consumatori in vista dell’agognata «transizione ecologica» – mirano proprio a sanzionare i comportamenti dei professionisti funzionali a diffondere informazioni decettive (soprattutto in quanto vaghe o non verificabili) circa i propri prodotti, allo scopo di offrirne un’immagine di sostenibilità sfornita di riscontro effettivo (c.d. greenwashing). In particolare, la direttiva (UE) 2024/825 prevede che condotte siffatte siano qualificate come pratiche commerciali ingannevoli. Nella seconda parte del lavoro, si approfondiscono poi i profili rimediali connessi alla violazione degli obblighi di trasparenza a carico dei professionisti, allo scopo di ricercare strumenti che consentano soprattutto (ove possibile) di ripristinare in via effettiva la sostenibilità dell’operazione contrattuale, imponendo cioè all’imprenditore di attuare quanto promesso o dichiarato circa il carattere sostenibile dello scambio. A questo scopo, si esaminano in particolare le soluzioni offerte dagli strumenti di private enforcement della disciplina delle pratiche commerciali scorrette, dalla garanzia di conformità nella vendita di beni di consumo, e dalla possibilità (che si cerca qui di sostenere) di attribuire valore contrattuale alle dichiarazioni pubblicitarie in tema di sostenibilità.

Regazzoni, L., La sostenibilità, una nuova «dimensione» della trasparenza contrattuale? Alcuni spunti dalla Direttiva (UE) 2024/825, <<PERSONA E MERCATO>>, 2025; (1): 189-216 [https://hdl.handle.net/10807/314536]

La sostenibilità, una nuova «dimensione» della trasparenza contrattuale? Alcuni spunti dalla Direttiva (UE) 2024/825

Regazzoni, Luigi
2025

Abstract

This essay offers a reflection on certain developments which, from a sustainability perspective, could affect the rules governing transparency in contractual relationships. After outlining the functional profile of transparency rules – aimed at enabling the contracting party, and in particular the consumer, to make an informed assessment of the consequences of concluding the contract – it is pointed out that the traditional perspective, in line with a conception of market purposes limited to economic efficiency, has restricted the requirements for transparent information to matters relating solely to the convenience (in purely “economic” terms) of the exchange. An attempt is therefore made to illustrate how the greater attention now being paid at the regulatory level to the sustainability requirements of market exchanges leads to a reconsideration of the scope of information to which the transparency requirement should apply. Precisely because sustainability is now one of the goals of the legal order of the market, an exchange can only be considered fully “rational” if, in the assessment of opportunities that precedes any contractual choice, the contracting parties have also been able to take into account the socio-environmental consequences (externalities). For this reason, it seems appropriate to provide legal instruments which, without functionalising private autonomy for ecological purposes, at least ensure the “quality” of information provided to consumers (as the most disadvantaged contracting parties in terms of information) on matters that may affect the sustainability assessment of market choices. Consideration is therefore given to some recent EU legislation which, with the aim of empowering consumers in view of the much-desired “ecological transition”, seeks to penalise the behaviour of professionals who disseminate misleading information (especially vague or unverifiable information) about their products in order to present them as sustainable when this is not actually the case (so-called “greenwashing”). In particular, Directive (EU) 2024/825 provides that such conduct is to be classified as misleading commercial practice. The second part of the paper then examines the remedies available for breaches of transparency obligations by professionals, with a view to identifying tools that allow, where possible, the sustainability of the contractual transaction to be effectively restored by requiring the entrepreneur to implement what was promised or declared about the sustainable nature of the exchange. To this end, we examine in particular the solutions offered by private enforcement instruments for unfair commercial practices, the guarantee of conformity in the sale of consumer goods, and the possibility (which we seek to support here) of attributing contractual value to advertising statements on sustainability.
2025
Italiano
Regazzoni, L., La sostenibilità, una nuova «dimensione» della trasparenza contrattuale? Alcuni spunti dalla Direttiva (UE) 2024/825, <<PERSONA E MERCATO>>, 2025; (1): 189-216 [https://hdl.handle.net/10807/314536]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/314536
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact