Fraternity, as an axiological paradigm for interpreting and understanding social action in the context of peaceful coexistence and authentic human development, challenges pedagogical discourse and represents a methodological direction to be developed and pursued in educational and formative practices. A fraternal and responsible life on earth thus becomes a contemporary challenge to face the various crises affecting the planet. This contribution, based on the perspectives outlined in Pope Francis’ Encyclical Letter Fratelli tutti, offers a pedagogical reflection on educational action in line with the concept of universal fraternity, which is essential for responsible coexistence on Earth. These fundamental reflections contribute to the growing debate on a pedagogical epistemology of fraternity. Finally, in the context of a global educational covenant, some pedagogical implications are discussed with reference to the «village of education» as a generative space for cultivating networks of human and open relationships.

La fraternità, in qualità di paradigma axiologico di lettura e comprensione di un agire sociale in tensione verso una convivenza pacifica e di autentica promozione dell’umano, interpella il discorso pedagogico e rappresenta un indirizzo metodologico da costruire e perseguire nelle pratiche didattiche e formative. Abitare la Terra in modo fraterno e responsabile diviene, quindi, una sfida della contemporaneità per fronteggiare le diverse crisi che investono il pianeta. Il presente contributo, muovendo da alcune prospettive richiamate nel contesto della Lettera enciclica Fratelli tutti di Papa Francesco, offre una riflessione pedagogica in riferimento all’agire educativo in tensione di una fraternità universale, quale ineludibile opera per una convivenza responsabile sulla Terra. Tali considerazioni, di carattere fondamentale, nutrono l’ormai florido dibattito su un’epistemologia pedagogica per la fraternità. Infine, nell’orizzonte progettuale di un patto educativo globale, si condivideranno alcune implicazioni pedagogiche in riferimento al “villaggio dell’educazione”, quale luogo generativo di una rete di relazioni umane e aperte.

Sabino, G., Abitare la Terra. Verso un’epistemologia pedagogica per la fraternità delle relazioni, in Malavasi, P. (ed.), Educare per la transizione ecologica, digitale e interculturale. Emblemi e prospettive pedagogiche, Pensa MultiMedia, Lecce 2024: 99- 115 [https://hdl.handle.net/10807/313594]

Abitare la Terra. Verso un’epistemologia pedagogica per la fraternità delle relazioni

Sabino, Giampaolo
Primo
2024

Abstract

Fraternity, as an axiological paradigm for interpreting and understanding social action in the context of peaceful coexistence and authentic human development, challenges pedagogical discourse and represents a methodological direction to be developed and pursued in educational and formative practices. A fraternal and responsible life on earth thus becomes a contemporary challenge to face the various crises affecting the planet. This contribution, based on the perspectives outlined in Pope Francis’ Encyclical Letter Fratelli tutti, offers a pedagogical reflection on educational action in line with the concept of universal fraternity, which is essential for responsible coexistence on Earth. These fundamental reflections contribute to the growing debate on a pedagogical epistemology of fraternity. Finally, in the context of a global educational covenant, some pedagogical implications are discussed with reference to the «village of education» as a generative space for cultivating networks of human and open relationships.
2024
Italiano
Educare per la transizione ecologica, digitale e interculturale. Emblemi e prospettive pedagogiche
979‐12‐5568‐144‐1
Pensa MultiMedia
Sabino, G., Abitare la Terra. Verso un’epistemologia pedagogica per la fraternità delle relazioni, in Malavasi, P. (ed.), Educare per la transizione ecologica, digitale e interculturale. Emblemi e prospettive pedagogiche, Pensa MultiMedia, Lecce 2024: 99- 115 [https://hdl.handle.net/10807/313594]
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