Given recent advancements in AI-based machine translation and the improvement in translation quality for the Russian-Italian language pair, this study emphasizes the importance of integrating AI tools into foreign language education. Educating students on the responsible and critical use of these tools is essential. Therefore, a specific activity for high school students studying Russian is proposed, aimed at developing skills for critical AI translation use, understanding the peculiarities and reliability limits of major free of charge translators, and introducing students to post-editing practices necessary when using automated translators.

Alla luce dei recenti progressi nel campo delle traduzioni automatiche basate su AI e del miglioramento qualitativo nelle traduzioni della coppia linguistica russo-italiano, questo studio sottolinea l’importanza di integrare gli strumenti di intelligenza artificiale nella didattica delle lingue straniere. Si ritiene essenziale educare gli studenti a un uso consapevole e responsabile di tali strumenti. Viene quindi presentata un’attività didattica specifica per studenti di scuola superiore che studiano il russo, finalizzata a sviluppare competenze nell’uso critico delle traduzioni AI, nella comprensione delle peculiarità e dei limiti di affidabilità dei principali traduttori gratuiti, e a introdurre gli studenti alle pratiche di post-editing richieste nell’uso dei traduttori automatici.

Stoyanova, N., Traduzioni AI come strumento didattico per l’insegnamento della lingua russa, <<NUOVA SECONDARIA>>, XLII; (n. 4, dicembre): 48-54 [https://hdl.handle.net/10807/313434]

Traduzioni AI come strumento didattico per l’insegnamento della lingua russa

Stoyanova, Nataliya
2024

Abstract

Given recent advancements in AI-based machine translation and the improvement in translation quality for the Russian-Italian language pair, this study emphasizes the importance of integrating AI tools into foreign language education. Educating students on the responsible and critical use of these tools is essential. Therefore, a specific activity for high school students studying Russian is proposed, aimed at developing skills for critical AI translation use, understanding the peculiarities and reliability limits of major free of charge translators, and introducing students to post-editing practices necessary when using automated translators.
2024
Italiano
Stoyanova, N., Traduzioni AI come strumento didattico per l’insegnamento della lingua russa, <<NUOVA SECONDARIA>>, XLII; (n. 4, dicembre): 48-54 [https://hdl.handle.net/10807/313434]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/313434
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact