The contribution investigates Giovanni Testori's formative years at the Università Cattolica and his collaborative relationship with Mario Apollonio and Paolo Grassi. The different threads of Testori's commitment to a Christian theatre are reconstructed, and his work at the Teatro della Basilica, in his activity as critic and reviewer of theatre performances and in the unrealised project of a university theatre in Milan. The 1940s were for Testori also in the theatre years of an arduous search for an identity. Analysing the documents in the Cattolica University Archives, the famous autobiographical account of the thesis accused of heresy and of the repetition of the thesis discussion is definitively recognised as mythopoeic; the account does not correspond to the facts but is the (late) invention of a founding event of his identity as a heterodox and scandalous provocateur that he had built up over the years and that effectively distinguished him at the chronological height in which he bequeathed this account, identified by looking back to recount the past with the hindsight and identity of later
Il contributo indaga gli anni di formazione di Giovanni Testori in Università Cattolica e il suo rapporto di collaborazione con Mario Apollonio e Paolo Grassi. Si ricostruiscono i diversi fili dell'impegno di Testori per un teatro cristiano, al Teatro della Basilica, nella attività di critico e recensore di spettacoli teatrali e nel progetto non realizzato di un teatro universitario a Milano. Gli anni Quaranta sono per Testori anche nel teatro anni di faticosa ricerca di una identità. Analizzando i documenti dell'Archivio dell'Università Cattolica viene inoltre definitivamente riconosciuto come mitopoietico il famoso racconto autobiografico sulla tesi accusata di eresia e la ripetizione della discussione della tesi di laurea; il racconto non corrisponde ai fatti ma è la (tarda) invenzione di un evento fondativo della sua identità di eterodosso e scandaloso provocatore che si era costruita negli anni e che effettivamente lo contraddistingueva all’altezza cronologica in cui lasciò in eredità questo racconto, individuato volgendosi indietro per raccontare il passato con il senno e l’identità di poi
Peja, L., Testori nella Milano di Mario Apollonio e Paolo Grassi. Il teatro e la mitopoiesi di una discussione di laurea, in Giovanni Testori. Arte, Scrittura e Teatro. Studi e scoperte dall’archivio, (Milano - Novate Milanese (MI), 14-16 December 2023), Casa Testori, Novate Milanese (Milano) 2025: 32-48 [https://hdl.handle.net/10807/312739]
Testori nella Milano di Mario Apollonio e Paolo Grassi. Il teatro e la mitopoiesi di una discussione di laurea
Peja, Laura
2025
Abstract
The contribution investigates Giovanni Testori's formative years at the Università Cattolica and his collaborative relationship with Mario Apollonio and Paolo Grassi. The different threads of Testori's commitment to a Christian theatre are reconstructed, and his work at the Teatro della Basilica, in his activity as critic and reviewer of theatre performances and in the unrealised project of a university theatre in Milan. The 1940s were for Testori also in the theatre years of an arduous search for an identity. Analysing the documents in the Cattolica University Archives, the famous autobiographical account of the thesis accused of heresy and of the repetition of the thesis discussion is definitively recognised as mythopoeic; the account does not correspond to the facts but is the (late) invention of a founding event of his identity as a heterodox and scandalous provocateur that he had built up over the years and that effectively distinguished him at the chronological height in which he bequeathed this account, identified by looking back to recount the past with the hindsight and identity of laterI documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.