The first part provides an overview of the historical context of the discovery of miniature theatre masks in the Diana necropolis of Lipari between 1950 and 2000, their classification and their organisation in museums by archaeologists Luigi Bernabò Brea and Madeleine Cavalier. All this took place in parallel with the first editions of the recently discovered papyrus texts by Menander, for which Pollux's Onomasticon IV.133-154 immediately established itself as a guide for their classification, offering a method. The interpretations of the miniatures defined as ‘theatre-centric’ and ‘Dionysus-centric’ have been partly refuted by Agnes Schwarzmaier's monograph and much of the subsequent bibliography, which instead emphasises their symbolic value in funeral rituals. In the second part, the question of the method for recognising the value of small theatre masks is reopened. While, on the one hand, the connection between these finds and the theatrical life of the 4th-3rd centuries BC is undeniable, when considered in relation to the numerous Apulian, Lucanian, Sicilian and Pestane vase paintings that reveal the popularity of theatrical imagery in that same period, even in funerary contexts, on the other hand, there is a desire to critically re-examine the classification method by analysing a case study represented by five masks of elderly men attributed to the ‘Pappos Protos’ type from the Commedia Nuova by Bernabò Brea. The conclusion reached is that these miniatures represent a type of expressive mask of the tragic genre, also attested in other areas of Greece, even outside funerary contexts.

Nella prima parte si presenta in sintesi il quadro storico dei ritrovamenti di miniature di maschere teatrali nella necropoli Diana di Lipari dal 1950 al 2000, la loro classificazione e la loro organizzazione museale da parte degli archeologi Luigi Bernabò Brea e Madeleine Cavalier. Tutto questo avveniva in parallelo alle prime edizioni dei testi papiracei di Menandro di recente scoperta, per i quali si era imposto da subito l’Onomasticon di Polluce IV.133-154 come guida per la loro classificazione, offrendo un metodo. Le interpretazioni delle miniature definite ‘teatrocentriche’ e ‘dionisocentriche’ sono state in parte confutate dalla monografia di Agnes Schwarzmaier e da gran parte della successiva bibliografia che insiste piuttosto sul loro valore simbolico nelle ritualità funebri. Nella seconda parte, si riapre la questione del metodo per riconoscere il valore delle piccole maschere teatrali. Se, da una parte, si riconosce come innegabile il nesso di questi reperti con la vita teatrale del IV-III secolo a.C., se considerati in relazione alle numerosissime pitture vascolari apule, lucane, siciliane e pestane che rivelano la fortuna di immaginari teatrali in quella stessa epoca anche in contesti funebri, dall’altra si intende riaffrontare criticamente il metodo classificatorio analizzando un caso studio, rappresentato da cinque maschere di uomo anziano attribuite al tipo del ‘Pappos Protos’ della Commedia Nuova da Bernabò Brea. La conclusione a cui si è giunti è che queste miniature rappresentano un tipo di maschera espressiva di genere tragico, attestato anche in altre zone della Grecia anche al di fuori di contesti funerari.

Matelli, E., Maschere teatrali dalla necropoli ellenistica della contrada diana di Lipari?Criticità metodologiche e ipotesi di lavoro., <<AEVUM>>, 1; 2025 (99): 23-73. [doi:10.26350/000193_000251] [https://hdl.handle.net/10807/311376]

Maschere teatrali dalla necropoli ellenistica della contrada diana di Lipari? Criticità metodologiche e ipotesi di lavoro.

Matelli, Elisabetta
2025

Abstract

The first part provides an overview of the historical context of the discovery of miniature theatre masks in the Diana necropolis of Lipari between 1950 and 2000, their classification and their organisation in museums by archaeologists Luigi Bernabò Brea and Madeleine Cavalier. All this took place in parallel with the first editions of the recently discovered papyrus texts by Menander, for which Pollux's Onomasticon IV.133-154 immediately established itself as a guide for their classification, offering a method. The interpretations of the miniatures defined as ‘theatre-centric’ and ‘Dionysus-centric’ have been partly refuted by Agnes Schwarzmaier's monograph and much of the subsequent bibliography, which instead emphasises their symbolic value in funeral rituals. In the second part, the question of the method for recognising the value of small theatre masks is reopened. While, on the one hand, the connection between these finds and the theatrical life of the 4th-3rd centuries BC is undeniable, when considered in relation to the numerous Apulian, Lucanian, Sicilian and Pestane vase paintings that reveal the popularity of theatrical imagery in that same period, even in funerary contexts, on the other hand, there is a desire to critically re-examine the classification method by analysing a case study represented by five masks of elderly men attributed to the ‘Pappos Protos’ type from the Commedia Nuova by Bernabò Brea. The conclusion reached is that these miniatures represent a type of expressive mask of the tragic genre, also attested in other areas of Greece, even outside funerary contexts.
2025
Italiano
Matelli, E., Maschere teatrali dalla necropoli ellenistica della contrada diana di Lipari?Criticità metodologiche e ipotesi di lavoro., <<AEVUM>>, 1; 2025 (99): 23-73. [doi:10.26350/000193_000251] [https://hdl.handle.net/10807/311376]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/311376
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact