A high number of ‘marginalia’ inserted in his own manuscripts show how interested Petrarch was in the Platonic-Pythagorean theory of music as produced by the celestial spheres, a theory known mainly thanks to Macrobius’ “Commentarii” to the “Somnium Scipionis”. In particular, some notes appear of particular interest, notes added in the 1350s to the manuscript of Plinius’ “Naturalis historia” (ms. Par. lat. 6802): in two notes, Petrarch refers to the contraposition between Platonists and Aristotelian supporters of the thesis that the world flows in silence. The same opposition between philosophical schools can be found in Latin works written in later years, in a section of “De remediis” and in Sen. xi 5. Besides, the ancient theme of the celestial concentus is also present in two sonnets from the “Canzoniere” (Rvf 156 e 167), discussed here as concerns the sources and dating.

Una copiosa serie di marginalia apposti ai propri codici mostrano il vivo interesse di Petrarca per la teoria platonico-pitagorica della musica prodotta dalle sfere celesti, conosciuta soprattutto attraverso i Commentarii al Somnium Scipionis di Macrobio. Spiccano alcune postille apposte negli anni ‘50 alla Naturalis historia di Plinio (ms. Par. lat. 6802): in particolare in due annotazioni Petrarca fa riferimento alla contrapposizione tra i Platonici e gli Aristotelici assertori della tesi che il mondo scorre nel silenzio. La stessa opposizione tra scuole filosofiche si ritrova in opere latine della tarda maturità, in un passo del De remediis e nella Sen. xi 5. Viene inoltre rilevato come il tema antico del «concento» celeste sia presente in due sonetti del Canzoniere (Rvf 156 e 167), sui quali viene approfondito l’aspetto delle fonti e discusso il problema della datazione.

Piacentini, A., Petrarca e il "dolce concento" delle sfere celesti, <<STUDI PETRARCHESCHI>>, 2010; XXIII 2010 (23): 45-71 [http://hdl.handle.net/10807/31125]

Petrarca e il "dolce concento" delle sfere celesti

Piacentini, Angelo
2010

Abstract

A high number of ‘marginalia’ inserted in his own manuscripts show how interested Petrarch was in the Platonic-Pythagorean theory of music as produced by the celestial spheres, a theory known mainly thanks to Macrobius’ “Commentarii” to the “Somnium Scipionis”. In particular, some notes appear of particular interest, notes added in the 1350s to the manuscript of Plinius’ “Naturalis historia” (ms. Par. lat. 6802): in two notes, Petrarch refers to the contraposition between Platonists and Aristotelian supporters of the thesis that the world flows in silence. The same opposition between philosophical schools can be found in Latin works written in later years, in a section of “De remediis” and in Sen. xi 5. Besides, the ancient theme of the celestial concentus is also present in two sonnets from the “Canzoniere” (Rvf 156 e 167), discussed here as concerns the sources and dating.
2010
Italiano
Piacentini, A., Petrarca e il "dolce concento" delle sfere celesti, <<STUDI PETRARCHESCHI>>, 2010; XXIII 2010 (23): 45-71 [http://hdl.handle.net/10807/31125]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/31125
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact