The article examines La Scuola publishing house’s perspective on the Agazzi method. By analyzing print and archival sources that have received limited attention in educational historiography, this study reveals that «Pro Infantia» – a journal for kindergarten teachers launched by the Brescia publisher in 1913 – initially expressed significant reservations about this educational experiment. However, between the mid and late 1920s, the journal shifted its stance, embracing the Agazzi system as a reference model and even involving Rosa Agazzi in editing its education section.
La ricerca esamina il punto di vista dell’editrice La Scuola nei confronti del metodo agazziano. Grazie all’analisi di alcune fonti a stampa e d’archivio fino ad ora poco indagate dalla storiografia educativa, questo studio mette in luce che «Pro Infantia», rivista per le educatrici infantili lanciata dall’editrice bresciana nel 1913, mantenne inizialmente un totale riserbo verso quell’esperimento didattico. Tra la metà e la fine degli anni Venti, la rivista cambiò invece la sua posizione: essa adottò il sistema agazziano come modello di riferimento, coinvolgendo anche Rosa Agazzi nella redazione della sezione didattica.
Bressanelli, R. G., Rosa Agazzi e l’editrice La Scuola di Brescia. La genesi di un sodalizio, <<CQIA RIVISTA>>, 2025; XV (45): 23-41 [https://hdl.handle.net/10807/310937]
Rosa Agazzi e l’editrice La Scuola di Brescia. La genesi di un sodalizio
Bressanelli, Renata Giovanna
2025
Abstract
The article examines La Scuola publishing house’s perspective on the Agazzi method. By analyzing print and archival sources that have received limited attention in educational historiography, this study reveals that «Pro Infantia» – a journal for kindergarten teachers launched by the Brescia publisher in 1913 – initially expressed significant reservations about this educational experiment. However, between the mid and late 1920s, the journal shifted its stance, embracing the Agazzi system as a reference model and even involving Rosa Agazzi in editing its education section.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.