The article analyzes the debate that took place in Italy from 1947 to 1957, regarding the reform and propaganda of the idea of Eurafrica. As a complex phenomenon, whose understanding is possible only through a cross analysis of the national and international dynamics that met and synthesized in it, Italian Eurafricanism is presented by highlighting the originality it claimed to have compared to the French Eurafrique, as well as through an in-depth and unpublished study both of its official monthly, called Eurafrica, and of its programmatic Manifesto, and of the obstacles that the "Eurafrican Movement" encountered following its establishment in 1955. This research topic is still little addressed by historiography. The Italian eurafricanism asserted by the Manifesto, proposed to reform the European integration process in a eur-african integration process, based on an equal economic, political and cultural complementarity. A true transcontinental federation of independent states was preferred to the associationism established by the Treaties of Rome (1957).
L’articolo analizza il dibattito che ebbe luogo in Italia dal 1947 al 1957 riguardo la riforma e la propaganda dell’idea di Eurafrica. In quanto fenomeno complesso, la cui comprensione è possibile solo attraverso una analisi incrociata delle dinamiche nazionali ed internazionali che in esso si incontrarono e si sintetizzarono, l’eurafricanismo italiano è presentato mettendo in luce l’originalità che esso pretendeva di avere rispetto all’Eurafrique francese, nonché attraverso uno studio approfondito ed inedito sia del suo organo ufficiale, il mensile Eurafrica, sia del suo Manifesto programmatico, nonché degli ostacoli che il «Movimento Eurafricano» si trovò ad affrontare in seguito alla sua costituzione nel 1955. Tema di ricerca ancora poco affrontato dalla storiografia, l’eurafricanismo italiano affermato dal Manifesto proponeva di riformare il processo di integrazione europea in un processo di integrazione eurafricana fondato su una complementarietà economica, politica e culturale paritetica. All’associazionismo poi affermatosi nei Trattati di Roma (1957), che non lasciava spazio, almeno in un primo momento, all’indipendenza dei popoli africani, si preferì infatti una vera e propria federazione transcontinentale di Stati indipendenti, nonché il superamento di tutti gli atteggiamenti xenofobi.
Perini, F., Il dibattito sull’idea di Eurafrica italiana dai periodici africanisti al mensile Eurafrica (1947-1957), <<MONDO CONTEMPORANEO>>, 2024; 2/2024 (2): 93-136. [doi:10.52056/9791254697641/04] [https://hdl.handle.net/10807/308916]
Il dibattito sull’idea di Eurafrica italiana dai periodici africanisti al mensile Eurafrica (1947-1957)
Perini, FedericoPrimo
2024
Abstract
The article analyzes the debate that took place in Italy from 1947 to 1957, regarding the reform and propaganda of the idea of Eurafrica. As a complex phenomenon, whose understanding is possible only through a cross analysis of the national and international dynamics that met and synthesized in it, Italian Eurafricanism is presented by highlighting the originality it claimed to have compared to the French Eurafrique, as well as through an in-depth and unpublished study both of its official monthly, called Eurafrica, and of its programmatic Manifesto, and of the obstacles that the "Eurafrican Movement" encountered following its establishment in 1955. This research topic is still little addressed by historiography. The Italian eurafricanism asserted by the Manifesto, proposed to reform the European integration process in a eur-african integration process, based on an equal economic, political and cultural complementarity. A true transcontinental federation of independent states was preferred to the associationism established by the Treaties of Rome (1957).I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.