Why do we assess at school? How turn assessment into a learning tool? Every teacher has surely wondered himself about these questions at least once. The contribution deals with these questions by taking the point of view of students, who are considered as key-informants due to the centrality of assessment in their experience and the close link between the assessment experiences and their educational well-being. The research was conducted within a secondary school with the aim of exploring students’ opinions regarding the reasons behind school evaluation. To collect the data, a short self-assessment questionnaire was built and implemented online for the whole school population (N=250). The results give suggestions both at methodological level as well as at the content one. Concerning the implications for training, there is a need to help teachers learning strategies to pay attention to the “assessment thinking” of students in order to build a mutual assessment agreement.
A che cosa serve valutare? In che modo può diventare risorsa per l’apprendimento? Si tratta di questioni sulle quali qualsiasi insegnante si è interrogato almeno una volta. Nel contributo si propone di riflettere su tali interrogativi assumendo il punto di vista degli studenti, i quali sono considerati come key-informants in ragione della centralità che la valutazione assume nella loro esperienza e dello stretto legame fra i vissuti valutativi e il benessere scolastico percepito. La ricerca è stata condotta all’interno di una scuola secondaria di I grado con l’obiettivo di esplorare le opinioni degli studenti riguardanti le ragioni alla base della valutazione scolastica. Per rilevare i dati, è stato costruito un breve questionario self report implementato on line e rivolto all’intera popolazione scolastica del triennio (N=250). Gli esiti offrono spunti interessanti in termini di trasferibilità sia di metodo sia di merito. Sul piano delle implicazioni per la formazione emerge l’esigenza di aiutare gli insegnanti a prestare attenzione al “pensiero valutativo” degli studenti nella prospettiva di costruire con loro un patto poggiato su fiducia e corresponsabilità.
Montalbetti, K., Orizio, E., Cambiare lenti: la valutazione vista con gli occhi degli studenti, in Ricerca didattica e formazione degli insegnanti. Modelli, approcci e metodologie, (Salerno, 26-28 June 2024), Pensa MultiMedia, Lecce 2024: 783-790 [https://hdl.handle.net/10807/308897]
Cambiare lenti: la valutazione vista con gli occhi degli studenti
Montalbetti, Katia;Orizio, Enrico
2024
Abstract
Why do we assess at school? How turn assessment into a learning tool? Every teacher has surely wondered himself about these questions at least once. The contribution deals with these questions by taking the point of view of students, who are considered as key-informants due to the centrality of assessment in their experience and the close link between the assessment experiences and their educational well-being. The research was conducted within a secondary school with the aim of exploring students’ opinions regarding the reasons behind school evaluation. To collect the data, a short self-assessment questionnaire was built and implemented online for the whole school population (N=250). The results give suggestions both at methodological level as well as at the content one. Concerning the implications for training, there is a need to help teachers learning strategies to pay attention to the “assessment thinking” of students in order to build a mutual assessment agreement.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
14_Montalbetti_Orizio_2024_Cambiare lenti. La valutazione vista con gli occhi degli studenti.pdf
accesso aperto
Note: https://www.pensamultimedia.it/download/2958/5e2fddc8060f/ricerca-didattica-e-formazione_sird-2024-salerno-.pdf
Licenza:
Creative commons
Dimensione
275.05 kB
Formato
Adobe PDF
|
275.05 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.