The current media landscape features unprecedented advances in technology, such as AI, VR, AR, and the metaverse, making sophisticated tools accessible to many. The Covid-19 pandemic accelerated the adoption of digital habits due to limited social interactions, boosting platforms that simulate social experiences. Fashion, profoundly linked to physical interaction, has seen a decline in traditional consumption, while at the same time facing new possibilities and challenges. However, new technologies are revolutionizing fashion, with synergies between digital media and fashion creating new opportunities. This study analyses, through a visual analysis, the Tomb Raider franchise, linked to previous narratives, and Metaverse Fashion Week, which is connected in a double thread with the new dynamics underway, with the aim of illustrating these trends, highlighting the interaction between digital and physical fashion and the challenges ahead.
L'attuale panorama mediale è caratterizzato da progressi tecnologici senza precedenti, come l'IA, la VR, l'AR e il metaverso, che rendono accessibili a molti strumenti sofisticati. La pandemia di Covid-19 ha accelerato l'adozione di abitudini digitali dovute a interazioni sociali limitate, dando impulso a piattaforme che simulano esperienze sociali. La moda, profondamente legata all'interazione fisica, ha visto un declino dei consumi tradizionali, affrontando al contempo nuove possibilità e sfide. Tuttavia, le nuove tecnologie stanno rivoluzionando la moda, con sinergie tra media digitali e moda che creano nuove opportunità. Questo studio analizza, attraverso un'analisi visiva, il franchise di Tomb Raider, legato a narrazioni precedenti, e la Metaverse Fashion Week, collegata a doppio filo con le nuove dinamiche in atto, con l'obiettivo di illustrare queste tendenze, evidenziando l'interazione tra moda digitale e fisica e le sfide future.
Varini, M., Sfilare nell’Iperspazio: riflessioni sul futuro della moda nel digitale, da Tomb Rider al Metaverso., <<FUTURI>>, 2024; 2024 (21): 189-205 [https://hdl.handle.net/10807/299980]
Sfilare nell’Iperspazio: riflessioni sul futuro della moda nel digitale, da Tomb Rider al Metaverso.
Varini, Michele
2024
Abstract
The current media landscape features unprecedented advances in technology, such as AI, VR, AR, and the metaverse, making sophisticated tools accessible to many. The Covid-19 pandemic accelerated the adoption of digital habits due to limited social interactions, boosting platforms that simulate social experiences. Fashion, profoundly linked to physical interaction, has seen a decline in traditional consumption, while at the same time facing new possibilities and challenges. However, new technologies are revolutionizing fashion, with synergies between digital media and fashion creating new opportunities. This study analyses, through a visual analysis, the Tomb Raider franchise, linked to previous narratives, and Metaverse Fashion Week, which is connected in a double thread with the new dynamics underway, with the aim of illustrating these trends, highlighting the interaction between digital and physical fashion and the challenges ahead.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.