The article aims to examine the discipline of the “new” preliminary tax agreement introduced by Legislative Decree no. 13/2024 following the enabling law no. 111/2023. It constitutes the re-proposal of similar regimes, variously named and already envisaged by the Legislator in the early 2000s, The Author focuses on the qualifying profiles, such as the access conditionalities and the determination of the “agreed” taxable base, entrusted toa substantially probabilistic processing with respect to which, unlike what is established by the enabling law, the rules do not provide for any preliminary interlocution between taxpayer and tax Administration. The profile of greatest interest concerns the coherence with the constitutional principles in tax matters, in particular ability to pay, considering the taxation based on a consensual model; the taxpayer is in fact subject to taxation even if the income does not become effective. The article ends with an examination of the procedural outco mes of the occurrence of pathological events, relating to the termination of the agreement.

Il contributo offre una disamina della disciplina del “nuovo” concordato preventivo biennale, introdotto, a seguito della legge delega n. 111/2023, dal D.Lgs. n. 13/2024. Rilevato che esso costituisca la riproposizione di istituti analoghi, variamente denominati e senza seguito, già previsti dal Legislatore nei primi anni duemila, l’Autore si sofferma sui profili qualificanti, quali le condizionalità di accesso e la determinazione della base imponibile concordataria, affidata ad un’elaborazione sostanzialmente probabilistica rispetto alla quale, a differenza di quanto stabilito dalla legge delega, il decreto attuativo non prevede alcuna interlocuzione Fisco-contribuente. Il profilo di maggiore interesse riguarda la coerenza dell’istituto con i principi costituzionali in materia tributaria, segnatamente quello di capacità contributiva, considerata la tassazione di una ricchezza quantificata in termini prospettici e su base consensuale, da assoggettarsi a imposizione anche ove non divenuta effettiva ed attuale o se conseguita in misura superiore a quella concordata. Il contributo si chiude con una disamina degli esiti procedimentali del verificarsi di vicende patologiche, attinenti alla decadenza del contribuente dal concordato o alla cessazione degli effetti dell’istituto.

Quattrocchi, A., Il concordato preventivo biennalenell’attuazione della legge delega di riformadel sistema fiscale, <<RIVISTA DI DIRITTO TRIBUTARIO>>, XXXIV; 2024 (4): 417-453 [https://hdl.handle.net/10807/295416]

Il concordato preventivo biennale nell’attuazione della legge delega di riforma del sistema fiscale

Quattrocchi, Andrea
2024

Abstract

The article aims to examine the discipline of the “new” preliminary tax agreement introduced by Legislative Decree no. 13/2024 following the enabling law no. 111/2023. It constitutes the re-proposal of similar regimes, variously named and already envisaged by the Legislator in the early 2000s, The Author focuses on the qualifying profiles, such as the access conditionalities and the determination of the “agreed” taxable base, entrusted toa substantially probabilistic processing with respect to which, unlike what is established by the enabling law, the rules do not provide for any preliminary interlocution between taxpayer and tax Administration. The profile of greatest interest concerns the coherence with the constitutional principles in tax matters, in particular ability to pay, considering the taxation based on a consensual model; the taxpayer is in fact subject to taxation even if the income does not become effective. The article ends with an examination of the procedural outco mes of the occurrence of pathological events, relating to the termination of the agreement.
2024
Italiano
Quattrocchi, A., Il concordato preventivo biennalenell’attuazione della legge delega di riformadel sistema fiscale, <<RIVISTA DI DIRITTO TRIBUTARIO>>, XXXIV; 2024 (4): 417-453 [https://hdl.handle.net/10807/295416]
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