Financial literacy is the set of knowledge and skills related to managingpersonal financial resources. Financial knowledge and financial competencesenable people to make financial decisions that have a positive impact onpersonal wellbeing. To date, there are multiple tools for measuring anindividualʼs level of financial literacy due to the existence of variousconceptualizations of the construct itself. Starting from the definition of theOrganization for Economic Co-operationand Development(OECD), which considers financial literacy as the set ofawareness, knowledge, skills, attitudes and behaviors, this contribution intendsto describe the development of a new financial literacy measurement tool. TheMultidimensional Financial Literacy Scale(MFLS) is a new tool for measuringfinancial literacy thought as a multidimensional construct. The items are theoperationalization of the theoretical constructs included in the definition of theOECD. The scale has a modular structure, in which the items are ordered bygradient of difficulty, from basic to advanced level. This contribution, inaddition to presenting a new financial literacy measurement tool, also offers atheoretical reflection on the scientific reasons that led to the development of thenew scale. However, future studies are necessary to test MultidimensionalFinancial Literacy Scale’s psychometric properties.

L’alfabetizzazione finanziaria (financial literacy) è l’insieme delle conoscenze e competenze relative alla gestione delle proprie risorse finanziarie. Possedere tali nozioni e abilità consente di prendere decisioni finanziarie che impattano positivamente sul proprio benessere personale. Ad oggi gli strumenti per misurare il livello di alfabetizzazione finanziaria dell’individuo sono molteplici a causa dell’esistenza di diverse concettualizzazioni del costrutto stesso. A partire dalla definizione dell’Organization for Economic Co-operation and Development (OECD), che considera l’alfabetizzazione finanziaria come l’insieme di consapevolezza, conoscenze, competenze, atteggiamenti e comportamenti in tale ambito, il presente contributo intende descrivere la progettazione di un nuovo strumento di misura della financial literacy. La Multidimensional Financial Literacy Scale (MFLS) vuole proporsi come nuovo strumento di misurazione dell’alfabetizzazione finanziaria intesa come costrutto multidimensionale. Gli item della nuova scala costituiscono l’operazionalizzazione dei costrutti teorici inclusi nella definizione dell’Organization for Economic Cooperation and Development (OECD). La scala presenta una struttura modulare, in cui gli item sono ordinati per gradiente di difficoltà, da livello base a livello avanzato. Il presente contributo, oltre alla presentazione di un nuovo strumento di misurazione della financial literacy, offre altresì una riflessione teorica sulle motivazioni scientifiche che hanno portato alla creazione della nuova scala che, tuttavia, necessita di studi futuri che ne testino le proprietà psicometriche.

Turco, E., Robba, M. P., Iannello, P., La Multidimensional Financial Literacy Scale: proposta di un nuovo strumento per la misurazione della financial literacy, <<RICERCHE DI PSICOLOGIA>>, 2024; 3 (N/A): 63-88. [doi:https://doi.org/10.3280/rip2023oa18192] [https://hdl.handle.net/10807/295156]

La Multidimensional Financial Literacy Scale: proposta di un nuovo strumento per la misurazione della financial literacy

Turco, Elena
Primo
;
Robba, Matteo Paolo
Secondo
;
Iannello, Paola
Ultimo
2024

Abstract

Financial literacy is the set of knowledge and skills related to managingpersonal financial resources. Financial knowledge and financial competencesenable people to make financial decisions that have a positive impact onpersonal wellbeing. To date, there are multiple tools for measuring anindividualʼs level of financial literacy due to the existence of variousconceptualizations of the construct itself. Starting from the definition of theOrganization for Economic Co-operationand Development(OECD), which considers financial literacy as the set ofawareness, knowledge, skills, attitudes and behaviors, this contribution intendsto describe the development of a new financial literacy measurement tool. TheMultidimensional Financial Literacy Scale(MFLS) is a new tool for measuringfinancial literacy thought as a multidimensional construct. The items are theoperationalization of the theoretical constructs included in the definition of theOECD. The scale has a modular structure, in which the items are ordered bygradient of difficulty, from basic to advanced level. This contribution, inaddition to presenting a new financial literacy measurement tool, also offers atheoretical reflection on the scientific reasons that led to the development of thenew scale. However, future studies are necessary to test MultidimensionalFinancial Literacy Scale’s psychometric properties.
2024
Italiano
Turco, E., Robba, M. P., Iannello, P., La Multidimensional Financial Literacy Scale: proposta di un nuovo strumento per la misurazione della financial literacy, <<RICERCHE DI PSICOLOGIA>>, 2024; 3 (N/A): 63-88. [doi:https://doi.org/10.3280/rip2023oa18192] [https://hdl.handle.net/10807/295156]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/295156
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact