During the XV century, in a period when the classical Greek authors where being rediscovered, the works of Lucian became an essential reference point for the main humanists. In the third book of his De Pictura, Alberti refers to the writing on the Calumny as an example of a literary work providing inspiration for a pictorial subject. Lucian’s writing is the only evidence of a lost painting by Apelles, where calumny and truth, ignorance and suspect, traps and fraud, acrimony and penitence are personified in a fascinating allegoric contrast. In such context, Alberti’s truth appears like a «young girl, modest and ashamed»: she can appear only when falsity and fiction are removed. This model of truth is even more interesting if we analyze it from the point of view of the history of concepts: this is a period when philosophers do not attempt a systematic and specific approach to the subject. They seem to recover scholastic arguments on one side, and on the other, they look forward to a scientific method, which is far from being established. The theme will find a specific formulation during the religious controversies of the XVI century, when truth will be understood as a synonym of dogmatism, orthodoxy and application of a method. All this is in clear contrast with the humanistic method, which conceives truth as constant engagement, moral justice, harmony, tolerance, non-categorical and non-apodeictic research. Truth means practising the truth, and as such it is declined in all fields of human life.

Nel contesto della riscoperta degli autori greci nel Quattrocento, gli scritti di Luciano divengono un punto di riferimento essenziale per i grandi umanisti, e nel terzo libro del De Pictura, Alberti fa riferimento allo scritto sulla Calunnia come opera letteraria che può offrire un esemplare soggetto di ispirazione pittorica. Lo scritto di Luciano riporta l’unica testimonianza di un dipinto perduto di Apelle, in cui calunnia e verità, ignoranza e sospetto, insidia e frode, livore e penitenza vengono personificate in un affascinante contrasto allegorico. In tale contesto la verità, proposta da Alberti, ha i caratteri di una «fanciulletta vergognosa e pudica» e può apparire solo grazie alla rimozione della falsità e allo scioglimento della finzione. Tale modello veritativo diviene ancora più interessante se analizzato dal punto di vista della storia dei concetti: in questo periodo la letteratura filosofica non presenta infatti una trattazione sistematica e specifica di questo tema e sembra muoversi tra il recupero delle argomentazioni scolastiche e l’aspirazione a un metodo scientifico non ancora chiaramente immaginabile. Il tema risalterà invece in modo specifico e autonomo quando le controversie religiose del Cinquecento porranno le premesse per il consolidarsi di un modello di verità come sinonimo di dogma, ortodossia, applicazione di un metodo. Tutto ciò appare in netto contrasto con il modello umanistico che invece concepisce la verità come impegno costante, dirittura morale, concordia, tolleranza, ricerca non categorica e non apodittica. La verità è dunque pratica del vero, e come tale viene declinata in vari ambiti della vita umana.

Marassi, M., L'invenzione di un modello: dalla Calunnia alla Verità in Leon Battista Alberti, <<STUDI UMANISTICI PICENI>>, 2012; 2012/32 (1): 179-199 [http://hdl.handle.net/10807/28494]

L'invenzione di un modello: dalla Calunnia alla Verità in Leon Battista Alberti

Marassi, Massimo
2012

Abstract

During the XV century, in a period when the classical Greek authors where being rediscovered, the works of Lucian became an essential reference point for the main humanists. In the third book of his De Pictura, Alberti refers to the writing on the Calumny as an example of a literary work providing inspiration for a pictorial subject. Lucian’s writing is the only evidence of a lost painting by Apelles, where calumny and truth, ignorance and suspect, traps and fraud, acrimony and penitence are personified in a fascinating allegoric contrast. In such context, Alberti’s truth appears like a «young girl, modest and ashamed»: she can appear only when falsity and fiction are removed. This model of truth is even more interesting if we analyze it from the point of view of the history of concepts: this is a period when philosophers do not attempt a systematic and specific approach to the subject. They seem to recover scholastic arguments on one side, and on the other, they look forward to a scientific method, which is far from being established. The theme will find a specific formulation during the religious controversies of the XVI century, when truth will be understood as a synonym of dogmatism, orthodoxy and application of a method. All this is in clear contrast with the humanistic method, which conceives truth as constant engagement, moral justice, harmony, tolerance, non-categorical and non-apodeictic research. Truth means practising the truth, and as such it is declined in all fields of human life.
2012
Italiano
Marassi, M., L'invenzione di un modello: dalla Calunnia alla Verità in Leon Battista Alberti, <<STUDI UMANISTICI PICENI>>, 2012; 2012/32 (1): 179-199 [http://hdl.handle.net/10807/28494]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/28494
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact