Goals and evaluation questions are essential elements of impact evaluation (IE) designs, as they orient choices in relation to approaches, methods and techniques. In the literature there is often reference to two main types of goals (accountability vs. learning) and to three categories of questions (attribution, contribution and explanation). They are ideal types, which are used here as a heuristic lens for the analysis of goals and questions, where made explicit, in 74 selected IEs within a review of the empirical literature from the ERIC database. Data from the primary studies show that, in the considered IEs, the accountability function and interrogatives aimed at attribution of cause prevail. However, data also show a possible intertwining of forms of IE aimed at accountability and learning as well as of evaluation questions aimed at attribution of cause, contribution and process explanation. In order to devise evaluation designs which can be valid for educational contexts, the integration, in the evaluative practice, of accountability and process control, on the one hand, with knowledge thereof, on the other, needs to be further examined.
Obiettivi e interrogativi valutativi costituiscono elementi rilevanti all’interno dei disegni di valutazione di impatto (VdI), poiché orientano la scelta degli approcci, dei metodi e delle tecniche. In letteratura si fa spesso riferimento a due tipologie principali di obiettivi (accountability vs. learning) e a tre categorie di domande (attributive, contributive ed esplicative). Si tratta di tipi-ideali che sono stati qui utilizzati come lenti euristiche per analizzare obiettivi e interrogativi, laddove esplicitati, di 74 VdI selezionate a valle di una revisione della letteratura empirica condotta nel database ERIC. I dati provenienti dagli studi primari mostrano il prevalere, nelle VdI considerate, della funzione di accountability e degli interrogativi volti all’attribuzione causale. Tuttavia, lasciano anche scorgere gli intrecci possibili tra forme di VdI volte al contempo alla rendicontazione e all’apprendimento nonché tra domande di valutazione orientate all’attribuzione causale, alla contribuzione e alla spiegazione dei processi. Proprio la ricomposizione nella pratica valutativa di rendicontazione e controllo dei processi, per un verso, con la conoscenza degli stessi merita di essere ulteriormente approfondita al fine di progettare disegni di valutazione validi per i contesti educativi.
Orizio, E., A cosa serve la valutazione di impatto? Alcune indicazioni a partire dall’analisi della letteratura empirica, in A cosa serve la ricerca educativa? Il dato e il suo valore sociale, (Università Cattolica del Sacro Cuore - Milano, 21-22 September 2023), Pensa MultiMedia, Lecce 2024: 811-818 [https://hdl.handle.net/10807/283996]
A cosa serve la valutazione di impatto? Alcune indicazioni a partire dall’analisi della letteratura empirica
Orizio, Enrico
2024
Abstract
Goals and evaluation questions are essential elements of impact evaluation (IE) designs, as they orient choices in relation to approaches, methods and techniques. In the literature there is often reference to two main types of goals (accountability vs. learning) and to three categories of questions (attribution, contribution and explanation). They are ideal types, which are used here as a heuristic lens for the analysis of goals and questions, where made explicit, in 74 selected IEs within a review of the empirical literature from the ERIC database. Data from the primary studies show that, in the considered IEs, the accountability function and interrogatives aimed at attribution of cause prevail. However, data also show a possible intertwining of forms of IE aimed at accountability and learning as well as of evaluation questions aimed at attribution of cause, contribution and process explanation. In order to devise evaluation designs which can be valid for educational contexts, the integration, in the evaluative practice, of accountability and process control, on the one hand, with knowledge thereof, on the other, needs to be further examined.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.