Recent IPCC reports confirm what is already known: human activities are altering the global climate system, global warming is unequivocal, and the consequences of climate change undermine the survival of the planet, with serious repercussions on the poorest populations and future generations. The present study, situated within the field of general and social pedagogy, examines ecological issues through a pedagogical lens. It explores the concept of fraternity as an indispensable element of human formation and a condition for integral human development, considering the ethical-educational implications outlined in Pope Francis' Encyclical Letter *Laudato si'*. In this document, the pontiff asserts that the root of the current crisis is primarily anthropological and emphasizes the "urgent need for a humanism that appeals to diverse knowledge for a more integral and integrating vision." The volume adopts a pedagogical perspective on Francis' call to promote scientific and cultural dialogue towards new lifestyles that allow for ecological inhabitation of the Earth, viewing reality in an organic way as "everything is connected." Specifically, it contributes to the pedagogical debate on youth engagement for authentic sustainable development through integral ecology education for genuine ecological conversion. In this context, the study explores the potential of several youth-oriented educational experiences in the university setting, including the Village for the Earth and the Laudato si' Platform for Action.
Nei recenti rapporti dell’IPCC si conferma quanto già popolare: le attività umane stanno modificando il sistema climatico globale, il global warming è inequivocabile, le conseguenze dei cambiamenti climatici minano la sopravvivenza del pianeta e hanno gravi ripercussioni sulle popolazioni più povere e sulle generazioni future. Il presente studio, stanziandosi nell’ambito della pedagogia generale e sociale, muove da una disamina sulle questioni ecologiche secondo un’interpretazione pedagogica e, indagando la categoria della fraternità come un imprescindibile elemento della formazione umana e condizione per lo sviluppo umano integrale, considera le implicazioni etico-educative rintracciabili nella Lettera enciclica Laudato si’ di Papa Francesco. Nel documento, il pontefice assume l’idea che la radice della crisi in atto sia primariamente antropologica e asserisce la «necessità impellente dell’umanesimo, che fa appello ai diversi saperi, per una visione più integrante e integrale». Il volume accoglie in prospettiva pedagogica l’invito di Francesco nel promuovere un dialogo scientifico e culturale in direzione di nuovi stili di vita per abitare la Terra in modo ecologico, camminando nella storia guardando la realtà in modo organico, poiché «tutto è connesso». In modo peculiare, esso offre un contributo al dibattito pedagogico sull’impegno dei giovani per un autentico sviluppo sostenibile, attraverso la formazione all’ecologia integrale per un’autentica conversione ecologica. In questa prospettiva, lo studio approfondisce le potenzialità di alcune esperienze formative rivolte ai giovani in ambito universitario, tra cui il Villaggio per la Terra e la Laudato si’ Action Platform.
Sabino, G., Riflessione pedagogica e Laudato si'. Giovani e formazione per l'ecologia integrale, tra cambiamenti climatici e conversione ecologica in azione, Pensa MultiMedia, Lecce 2024: 366 [https://hdl.handle.net/10807/280498]
Riflessione pedagogica e Laudato si'. Giovani e formazione per l'ecologia integrale, tra cambiamenti climatici e conversione ecologica in azione
Sabino, Giampaolo
Primo
2024
Abstract
Recent IPCC reports confirm what is already known: human activities are altering the global climate system, global warming is unequivocal, and the consequences of climate change undermine the survival of the planet, with serious repercussions on the poorest populations and future generations. The present study, situated within the field of general and social pedagogy, examines ecological issues through a pedagogical lens. It explores the concept of fraternity as an indispensable element of human formation and a condition for integral human development, considering the ethical-educational implications outlined in Pope Francis' Encyclical Letter *Laudato si'*. In this document, the pontiff asserts that the root of the current crisis is primarily anthropological and emphasizes the "urgent need for a humanism that appeals to diverse knowledge for a more integral and integrating vision." The volume adopts a pedagogical perspective on Francis' call to promote scientific and cultural dialogue towards new lifestyles that allow for ecological inhabitation of the Earth, viewing reality in an organic way as "everything is connected." Specifically, it contributes to the pedagogical debate on youth engagement for authentic sustainable development through integral ecology education for genuine ecological conversion. In this context, the study explores the potential of several youth-oriented educational experiences in the university setting, including the Village for the Earth and the Laudato si' Platform for Action.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.