In the current epoch marked by profound technological, socio-economic, and environmental transformations, the pedagogical professionas must contribute to find sustainable, design-oriented and also deeply humane paths, rooted in the fabric of everyday life. These paths are essential for addressing the crises of confidence in the future, the growing inequalities and injustices and the pervasive sense of existential loneliness. Despite the insufficient recognition of working conditions, the values, emancipatory demands and pedagogical engagement of these professionals remain pivotal. The concept of "educational resilience" emerges as a crucial theme, highlighting the need for a university mission. This mission can serve to dismantle the cultural barriers that hinder the full development of educational professions, enabling their effective contribution to Italy's human and relational capital.
Nel cambiamento epocale che stiamo vivendo, segnato da pervasive trasformazioni tecnologiche, socio-economiche e ambientali, c’è bisogno di professionalità pedagogiche che traccino nel quotidiano percorsi “umani”, sostenibili e di senso progettuale; percorsi capaci di sfidare le ambiguità della crisi di fiducia nel futuro, l’aumento di disuguaglianze e ingiustizie, la solitudine esistenziale. Sebbene l’educativo si scontri spesso con condizioni di lavoro non adeguatamente riconosciute, sono cruciali i motivi valoriali, le istanze emancipative e l’engagement pedagogico che connotano tali figure professionali. La “resilienza educativa” chiama in causa una terza missione universitaria che può contribuire a rimuovere gli ostacoli di ordine culturale che impediscono il pieno sviluppo di queste professioni e la loro effettiva partecipazione allo sviluppo del capitale umano e relazionale del nostro Paese.
Sandrini, S., Resilienza educativa. Una missione universitaria per le professioni pedagogiche, <<LLL>>, 2024; 21 (44): 82-91 [https://hdl.handle.net/10807/279338]
Resilienza educativa. Una missione universitaria per le professioni pedagogiche
Sandrini, Simona
2024
Abstract
In the current epoch marked by profound technological, socio-economic, and environmental transformations, the pedagogical professionas must contribute to find sustainable, design-oriented and also deeply humane paths, rooted in the fabric of everyday life. These paths are essential for addressing the crises of confidence in the future, the growing inequalities and injustices and the pervasive sense of existential loneliness. Despite the insufficient recognition of working conditions, the values, emancipatory demands and pedagogical engagement of these professionals remain pivotal. The concept of "educational resilience" emerges as a crucial theme, highlighting the need for a university mission. This mission can serve to dismantle the cultural barriers that hinder the full development of educational professions, enabling their effective contribution to Italy's human and relational capital.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.