Fighting educational poverty is one of the main challenges for contemporary society. To face it, we have to assume a systemic perspective, guaranteeing the contribution of different subjects, each called to play its part. Pedagogical research is particularly challenged by this due to its practicalpoietic nature and its willingness to place itself at the service of social contexts. In the explorative research carried on in the secondary schools of Varese, we tried to explore educational poverty by studying its manifestations from teachers’ perspective. Collected data have highlighted many problematic situations in the classes; to face this complex situation it’s necessary both to take charge of the phenomenon of educational poverty by the educational community and to train teachers’ gaze helping them to understand students’ needs and to seize and enhance local opportunities.

Il contrasto alla povertà educativa costituisce una delle principali sfide che interpellano la società contemporanea. Per farvi fronte occorre agire in prospettiva sistemica garantendo l’apporto di soggetti diversi, ciascuno chiamato a fornire il proprio contributo. La ricerca pedagogica risulta particolarmente interpellata da ciò in virtù della sua natura pratico-poietica e della tensione a porsi al servizio dei vari contesti. In questo orizzonte si colloca una ricerca condotta con le scuole di Varese volta a indagare le manifestazioni della povertà educativa, intesa come fenomeno complesso che origina dall’interazione tra i bisogni della persona e le risorse messe a disposizione dal contesto. La scelta è stata quella di assumere il punto di vista degli insegnanti. Dai dati raccolti emerge un notevole tasso di complessità e di problematicità percepito all’interno delle classi che richiede, da un lato, una presa in carico complessiva del fenomeno da parte di tutta la comunità educante, dall’altro, all’insegnante, di “allenare lo sguardo” in modo da poter intercettare sia le manifestazioni di disagio degli studenti sia le risorse e le opportunità del territorio.

Lisimberti, C., Montalbetti, K., La povertà educativa vista dagli insegnanti. Una ricerca esplorativa nelle scuole secondarie di Varese, <<RICERCAZIONE>>, 2023; XV (2): 155-179. [doi:10.32076/RA15201] [https://hdl.handle.net/10807/274397]

La povertà educativa vista dagli insegnanti. Una ricerca esplorativa nelle scuole secondarie di Varese

Lisimberti, Cristina
;
Montalbetti, Katia
2023

Abstract

Fighting educational poverty is one of the main challenges for contemporary society. To face it, we have to assume a systemic perspective, guaranteeing the contribution of different subjects, each called to play its part. Pedagogical research is particularly challenged by this due to its practicalpoietic nature and its willingness to place itself at the service of social contexts. In the explorative research carried on in the secondary schools of Varese, we tried to explore educational poverty by studying its manifestations from teachers’ perspective. Collected data have highlighted many problematic situations in the classes; to face this complex situation it’s necessary both to take charge of the phenomenon of educational poverty by the educational community and to train teachers’ gaze helping them to understand students’ needs and to seize and enhance local opportunities.
2023
Italiano
Lisimberti, C., Montalbetti, K., La povertà educativa vista dagli insegnanti. Una ricerca esplorativa nelle scuole secondarie di Varese, <<RICERCAZIONE>>, 2023; XV (2): 155-179. [doi:10.32076/RA15201] [https://hdl.handle.net/10807/274397]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/274397
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact