Birth is a great process rich in human meaning which needs a careful attention on moral, anthropological, social and pedagogical levels. The transformation of a married couple into parents, the changing from man/woman into father/mother, the educational responsibilities building intra- and inter-familiar dynamics call for a new view of the birth event. Birth is, as a matter of fact, rich in symbolical and relational potential, it must be explored under this new-research light up to now excluded by a scientifical-medical view or by positivistical models.

La nascita costituisce un grandioso processo di significazione umana che attua un progetto affettivo ed esige una particolare attenzione sul piano morale, antropologico, sociale e innanzitutto pedagogico. La progressiva metamorfosi della coppia coniugale in coppia genitoriale, la ridistribuzione dei compiti e delle funzioni che avvengono nel passaggio da uomo/donna a padre/madre, le responsabilità educative che concorrono a ridefinire le geometrie intra e interfamiliari, impongono una rinnovata considerazione dell’evento nascita, a sua volta gravido di potenzialità simboliche, poetiche, affettive e relazionali che attendono di essere portate alla luce.

Musi, E., L'esperienza generativa in prospettiva pedagogica, <<PEDAGOGIA E VITA>>, 2008; 2008 (marzo-aprile): 120-136 [http://hdl.handle.net/10807/27340]

L'esperienza generativa in prospettiva pedagogica

Musi, Elisabetta
2008

Abstract

Birth is a great process rich in human meaning which needs a careful attention on moral, anthropological, social and pedagogical levels. The transformation of a married couple into parents, the changing from man/woman into father/mother, the educational responsibilities building intra- and inter-familiar dynamics call for a new view of the birth event. Birth is, as a matter of fact, rich in symbolical and relational potential, it must be explored under this new-research light up to now excluded by a scientifical-medical view or by positivistical models.
2008
Italiano
Musi, E., L'esperienza generativa in prospettiva pedagogica, <<PEDAGOGIA E VITA>>, 2008; 2008 (marzo-aprile): 120-136 [http://hdl.handle.net/10807/27340]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/27340
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact