Personal biographies unfold between the rediscovery of the past, of the roots, and a view to the future. Teens with a family history of migration have the possibility to elaborate a complex and solid identity if they intentionally reflect about their multiple cultural backgrounds, ties and belonging. The paper aims at deepening the identity topic through a perspective able to give voice to the plurality, driven by three interpretive categories: ties, emancipation and empowerment.
Le biografie personali si snodano tra la riscoperta del passato, delle radici, e l’apertura a traiettorie future. Nell’esperienza di ragazze e ragazzi con storia familiare di migrazione, la possibilità di elaborare un’identità salda e complessa chiede di confrontarsi intenzionalmente con orizzonti culturali, legami e appartenenze molteplici. Il presente contributo si propone di approfondire il tema identitario in una prospettiva di pluralità, alla luce di tre categorie interpretative: legami, emancipazione ed empowerment.
Damiola, S., Appartenenze al plurale: identità e biografie interculturali tra radici, scelta e riconoscimento, <<CULTURA PEDAGOGICA E SCENARI EDUCATIVI>>, 2023; 1 (1 suppl.): 221-225. [doi:https://doi.org/10.7347/spgs-01s-2023-42] [https://hdl.handle.net/10807/272556]
Appartenenze al plurale: identità e biografie interculturali tra radici, scelta e riconoscimento
Damiola, Sara
2023
Abstract
Personal biographies unfold between the rediscovery of the past, of the roots, and a view to the future. Teens with a family history of migration have the possibility to elaborate a complex and solid identity if they intentionally reflect about their multiple cultural backgrounds, ties and belonging. The paper aims at deepening the identity topic through a perspective able to give voice to the plurality, driven by three interpretive categories: ties, emancipation and empowerment.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.