In the current age of uncertainty, the question of orientation arises in an emerging and highly priority way. Not only as a practice aimed at supporting specific educational and professional choices, but also as an educational focus that, more widely, pays attention to the way of being in the present and of facing the numerous turning points - only apparently irrelevant - that challenge us in the daily life of existence. In this perspective, orientation takes the form of a " r e f i n eme n t o f c o n s c i e n c e " : a s a n accompaniment intended to cultivate, from childhood, self-awareness with regard to the values and meanings that underly the choices of the ordinary, thus averting the experience of insignificance of those who confusingly cross the many turning points of their lives. This awareness is necessary to promote the process of the search for meaning: the desire to see, in the folds of everyday life, new possibilities of meaning.

Nell’attuale epoca dell’incertezza la questione dell’orientamento si pone in maniera emergente e quantomai prioritaria. Non solo come pratica finalizzata a sostenere l’individuo nelle specifiche scelte formative e professionali, ma anche come attenzione educativa che, più diffusamente, pone attenzione al modo di stare nel presente e di affrontare le numerose svolte – solo all’apparenza ininfluenti - che ci interpellano nella quotidianità dell’esistenza. In questa prospettiva l’orientamento si configura come “af f inament o del l a coscienza” : come accompagnamento inteso a coltivare, fin dall’infanzia, la consapevolezza di sé in ordine ai valori e ai significati che sottostanno alle scelte dell’ordinario, scongiurando così il vissuto di insignificanza e disorientamento di chi attraversa confusamente i tanti crocevia della propria vita. Una consapevolezza, questa, necessaria per promuovere il processo della ricerca di senso: il desiderio di scorgere, tra le pieghe del quotidiano, nuove possibilità di significato.

Arioli, A., Orientamento e ricerca di senso: una sfida per la vita, <<LLL>>, 2023; (43): 43-54. [doi:https://doi.org/10.19241/lll.v20i43.824] [https://hdl.handle.net/10807/270356]

Orientamento e ricerca di senso: una sfida per la vita

Arioli, Antonella
2023

Abstract

In the current age of uncertainty, the question of orientation arises in an emerging and highly priority way. Not only as a practice aimed at supporting specific educational and professional choices, but also as an educational focus that, more widely, pays attention to the way of being in the present and of facing the numerous turning points - only apparently irrelevant - that challenge us in the daily life of existence. In this perspective, orientation takes the form of a " r e f i n eme n t o f c o n s c i e n c e " : a s a n accompaniment intended to cultivate, from childhood, self-awareness with regard to the values and meanings that underly the choices of the ordinary, thus averting the experience of insignificance of those who confusingly cross the many turning points of their lives. This awareness is necessary to promote the process of the search for meaning: the desire to see, in the folds of everyday life, new possibilities of meaning.
2023
Italiano
LLL
Arioli, A., Orientamento e ricerca di senso: una sfida per la vita, <<LLL>>, 2023; (43): 43-54. [doi:https://doi.org/10.19241/lll.v20i43.824] [https://hdl.handle.net/10807/270356]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/270356
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact