As part of the teaching culture linked to the editor La Scuola, Ottavia Bonafin was an influential figure for her ethical and educational engagement, and for her continuing dedication to writing for children. Popular literacy guided her militancy in education and most of the initiatives promoted at the educational level in the "Scuola Italiana Moderna" magazine, even when during fascism it turned into "inner resistance" and then into her refusal of obedience. Thanks to significant archival material in the Chizzolini Fund of La Scuola publishing house, this research investigates the paths along which the critical reflection and literary production of Ottavia Bonafin has developed between the period of fascism and the Second World War, contributing to the construction of a democratic culture in Italy.
Nell’ambito della cultura magistrale legata alla casa editrice La Scuola, Ottavia Bonafin fu una voce affidabile per il suo impegno etico – educativo e per la dedizione continuativa verso la scrittura per l’infanzia. L’alfabetizzazione popolare occupò la sua militanza in ambito scolastico e buona parte delle iniziative promosse a livello didattico sulla rivista “Scuola Italiana Moderna”, anche quando durante il fascismo si trasformò in “resistenza interiore” e poi in rifiuto di obbedienza. Grazie a un significativo materiale archivistico presente nel Fondo Chizzolini della casa editrice La Scuola, la presente ricerca indaga i sentieri lungo i quali si è sviluppata la riflessione critica e la produzione letteraria di Ottavia Bonafin tra periodo fascista e secondo dopoguerra contribuendo con il proprio operato alla costruzione della cultura democratica del Paese.
Fava, S. M., Scrittura per l’infanzia e impegno etico – civile in Ottavia Bonafin, <<ANNALI DI STORIA DELL'EDUCAZIONE E DELLE ISTITUZIONI SCOLASTICHE>>, 2023; (30): 146-155 [https://hdl.handle.net/10807/266874]
Scrittura per l’infanzia e impegno etico – civile in Ottavia Bonafin
Fava, Sabrina Maria
2023
Abstract
As part of the teaching culture linked to the editor La Scuola, Ottavia Bonafin was an influential figure for her ethical and educational engagement, and for her continuing dedication to writing for children. Popular literacy guided her militancy in education and most of the initiatives promoted at the educational level in the "Scuola Italiana Moderna" magazine, even when during fascism it turned into "inner resistance" and then into her refusal of obedience. Thanks to significant archival material in the Chizzolini Fund of La Scuola publishing house, this research investigates the paths along which the critical reflection and literary production of Ottavia Bonafin has developed between the period of fascism and the Second World War, contributing to the construction of a democratic culture in Italy.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.