International Views on Educational Poverty. This paper explores the multifactorial nature of the educational poverty phenomenon founding on a literature review carried out in generalist and socio-psycho-pedagogical databases and on dialogues with international experts. What is meant by educational poverty? Are there links with the recent Italian construct of povertà educativa? Initially, it is noted that the phrase “educational poverty” usually corresponds to the Italian “povertà di istruzione” and subsequently one reflects on the contexts where it occurs and on its semantic components. Without claiming to be exhaustive, the author presents scenarios in which the construct is used, focusing on the areas of meaning that broaden the horizons beyond the mere “povertà di istruzione” and on directions to prevent and fight the related phenomenon.

Il presente articolo esplora la multifattorialità del fenomeno dell’educational poverty fondandosi su una revisione della letteratura effettuata in database generalisti e socio-psico-pedagogici e sul dialogo con esperti internazionali. Cosa si intende con educational poverty? Ci sono nessi con il recente costrutto italiano di povertà educativa? Dapprincipio si rileva che il sintagma “educational poverty” sia perlopiù traducibile con “povertà di istruzione” e successivamente si riflette sui contesti ove ricorre e sulle componenti semantiche. Senza pretese di esaustività, sono presentati scenari in cui si fa uso del costrutto, soffermandosi sulle aree di senso che ampliano gli orizzonti oltre la mera povertà di istruzione e sulle direzioni per prevenire e contrastare il fenomeno correlato.

Finetti, S., Sguardi internazionali sulla povertà educativa, <<IL NODO>>, 2023; XXVII (53): 99-111 [https://hdl.handle.net/10807/259655]

Sguardi internazionali sulla povertà educativa

Finetti, Simona
2023

Abstract

International Views on Educational Poverty. This paper explores the multifactorial nature of the educational poverty phenomenon founding on a literature review carried out in generalist and socio-psycho-pedagogical databases and on dialogues with international experts. What is meant by educational poverty? Are there links with the recent Italian construct of povertà educativa? Initially, it is noted that the phrase “educational poverty” usually corresponds to the Italian “povertà di istruzione” and subsequently one reflects on the contexts where it occurs and on its semantic components. Without claiming to be exhaustive, the author presents scenarios in which the construct is used, focusing on the areas of meaning that broaden the horizons beyond the mere “povertà di istruzione” and on directions to prevent and fight the related phenomenon.
2023
Italiano
L'articolo è presente anche nella rivista Il Nodo ISSN 2280-8671 (print), Falco Editore. Il volume XXVII, numero 53, “Povertà educativa e comunità educante”, ha il codice ISBN: 9788868294090.
Finetti, S., Sguardi internazionali sulla povertà educativa, <<IL NODO>>, 2023; XXVII (53): 99-111 [https://hdl.handle.net/10807/259655]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/259655
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact