The paper focuses on so-called “transversal skills” university training. The reflection on the topic confirmed the importance to take care of and promote processes that accompany students towards the progressive consolidation of non-cognitive skills along the entire training path. Therefore, transversal skills training is still an open yard. The contribution assumes the point of view of the university teacher urged to experiment methods of teaching and evaluation which can support such learning in a methodological area course. The use of a specific evaluation device confirmed what has already been recognized in the literature: the active teaching methods promote the acquisition of transversal skills. Skills relating to teamwork and problem solv-ing were particularly empowered after the course; using Life Skills Ability Scale also allowed students to bal-ance the acquired skills while soliciting self-evaluation competence.

Il contributo pone a tema la formazione delle “competenze trasversali” nel contesto universitario. Nono-stante l’esigenza di favorire processi che accompagnino gli studenti nel consolidamento delle competenze di area non cognitiva lungo tutto il percorso formativo siano condivise in letteratura, l’incertezza del costrutto li rende tuttora un cantiere aperto. Nel contributo si assume il punto di vista del docente universitario sol-lecitato a sperimentare modalità didattiche e valutative che possano sostenete tali apprendimenti in un corso di area metodologica. L’impiego di un dispositivo valutativo costruito ad hoc ha permesso di confermare quanto già riconosciuto in letteratura ossia che i metodi didattici attivi promuovono l’acquisizione delle competenze trasversali. A valle del corso sono risultate particolarmente sollecitate le competenze relative al lavorare in gruppo e di problem solving; l’impiego della Life Skills Ability Scale ha inoltre permesso agli studenti di fare un bilancio delle competenze acquisite sollecitando al contempo la competenza autovalu-tativa.

Lisimberti, C., Formare alle competenze trasversali nella Higher Education: L’esperienza del corso ‘Ricerca nel lavoro educativo’, <<FORMAZIONE & INSEGNAMENTO>>, 2023; XXI (2): 108-116. [doi:https://doi.org/10.7346/-fei-XXI-02-23_14] [https://hdl.handle.net/10807/258574]

Formare alle competenze trasversali nella Higher Education: L’esperienza del corso ‘Ricerca nel lavoro educativo’

Lisimberti, Cristina
2023

Abstract

The paper focuses on so-called “transversal skills” university training. The reflection on the topic confirmed the importance to take care of and promote processes that accompany students towards the progressive consolidation of non-cognitive skills along the entire training path. Therefore, transversal skills training is still an open yard. The contribution assumes the point of view of the university teacher urged to experiment methods of teaching and evaluation which can support such learning in a methodological area course. The use of a specific evaluation device confirmed what has already been recognized in the literature: the active teaching methods promote the acquisition of transversal skills. Skills relating to teamwork and problem solv-ing were particularly empowered after the course; using Life Skills Ability Scale also allowed students to bal-ance the acquired skills while soliciting self-evaluation competence.
2023
Italiano
Lisimberti, C., Formare alle competenze trasversali nella Higher Education: L’esperienza del corso ‘Ricerca nel lavoro educativo’, <<FORMAZIONE & INSEGNAMENTO>>, 2023; XXI (2): 108-116. [doi:https://doi.org/10.7346/-fei-XXI-02-23_14] [https://hdl.handle.net/10807/258574]
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10807/258574
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact